Rijtest – Hyundai IONIQ Electric en IONIQ Hybrid
Hyundai IONIQ Electric prijs net onder de 34.000 euro
Hyundai meldt zich aan het front met een elektrisch aangedreven auto: de Hyundai Ioniq Electric, een fraai ogende middenklasser die deze zomer zijn entree maakt op de Nederlandse markt. Over de prijs wordt nog stevig onderhandeld, maar zal vermoedelijk net onder de 34.000 euro uitkomen. De fabrikant geeft de ambitie om tot de leidende merken te behoren op het gebied van elektrische mobiliteit met de Ioniq duidelijk handen en voeten.
Hyundai zet stevig in met deze nieuwkomer: tegelijkertijd met de elektrische variant wordt ook een hybride variant, de Hyundai IONIQ Hybrid, geïntroduceerd. Volgend jaar volgt de plug-in versie. Opvallend: met een prijskaartje vanaf 21.995 euro is de hybride een echte prijsknaller, hiermee slaat het Koreaanse merk de concurrentie echt om de oren. Wat betreft de elektrische variant lijkt dat duidelijk anders, daar winnen de bestaande concurrenten het in elk geval op prijs.
Hoe het ook zij, met de Ioniq presenteert Hyundai een opvallende nieuwkomer die qua comfort en rijgedrag van een uitstekend niveau blijkt. De producent claimt de eerste te zijn die de drie aandrijfvarianten, te weten hybride, plug-in en elektrisch, aanbiedt in hetzelfde model. In die zin mag je Ioniq met recht grensverleggend noemen.
Recyclebaar
De carrosserie is opgebouwd uit aluminium en sterke, maar dunne staalsoorten. Waar mogelijk zijn recyclebare materialen gebruikt, waaronder bijvoorbeeld suikerriet en duurzame soorten plastic. Een milieuvriendelijke auto voor een prijs is een ding, het oog wil ook wat. Nou, daar komt Hyundai aan tegemoet: de Ioniq is een vlot ogende middenklasser en heeft een aantrekkelijk design met vloeiende coupé-achtige lijnen.
Een aantal designdetails staat de auto goed: afgeronde hoeken, fraaie verlichtingselementen, mooie spoiler achterop. Die laatste is ook nog eens een zeer nuttige functie: mede dankzij deze spoiler is de CW-waarde 0,24, een zeer aerodynamisch koetswerk dus. De elektrische variant is daarbij ook nog eens voorzien van koperen accenten: dit is gebaseerd op de kleur van koperen draden, wereldwijd gebruikt als drager van elektriciteit.
Plezierig en mooi
Ook het interieur oogt plezierig en mooi: subtiele blauwe accenten staan fraai, er zijn goeie materialen toegepast. De stoelen zitten gewoon goed. De kofferbak van 550 liter staat heel wat bagage toe. Oké, misschien is het een beetje krap op de achterbank voor volwassenen, maar hoe vaak zit je met vijf grote mensen in dezelfde auto?
Hyundai IONIQ actieradius
Op papier heeft de volledig elektrische uitvoering een reikwijdte van 280 km, gemeten volgens de New European Driving Cycle (NEDC). In de dagelijkse praktijk zal dat vast minder zijn. Maar het is gelet op het gemiddeld gebruik ruimschoots voldoende voor de gemiddelde automobilist. Onderhuids wordt de energie opgeslagen in een 28 kWh lithium-ion-polymeer batterij, die lichter, sterker en compacter is dan de vorige generatie. De batterijen wegen 20-30 procent minder dan vergelijkbare Nikkel Metaal Hybride batterijen, ze nemen ook nog eens vele minder plaats in. De 88 kW (120 pk) sterke elektromotor levert 295 Nm aan trekkracht, de topsnelheid komt uit op 165 km/h.
Fiscale bijtelling Hyundai IONIQ
De elektrische variant valt voor zakelijke rijders in de bijtellingsklasse van 4 procent. Voor deze groep is de aanschaf van de hybride variant dit jaar fiscaal nog aantrekkelijk: tot 31 december aanstaande geldt dan een bijtelling van 15 procent, volgend jaar stijgt deze naar 22 procent. Wat dat betreft komt de duurdere plug-in (prijzen nog onbekend) in fiscaal opzicht te laat. De Britse pers is juist laaiende enthousiast, want in het Verenigd Koninkrijk wordt hybride rijden ook in 2017 fiscaal extra gestimuleerd. En dat geldt bijvoorbeeld ook in Frankrijk. Misschien begrijpt u het…?
Dik in orde
Bij autorijden is comfort natuurlijk heel belangrijk. Wel, dat is bij deze Hyundai Ioniq dik in orde: soepel sturend komt de auto goed mee in het hedendaagse verkeer. De 6-traps automaat, die is gekoppeld aan een dubbele koppeling in plaats van de veel gebruikte CVT-versnellingsbak, functioneert in de Ioniq Hybrid probleemloos. De elektromotor levert 31,9 kW (43,5 pk), de nieuwe 1,6-liter Kappa GDi-motor is goed voor een maximumvermogen van 77,2 kW (105 pk). Gekoppeld leveren de twee aandrijflijnen 265 Nm trekkracht. En dat zijn prestaties waarmee je goed voor de dag kunt komen. Het onderstel valt in de categorie ‘bovenmatig goed,’, wat de totale beleving natuurlijk versterkt. De elektrische versie bereikt een topsnelheid van 165 km/h, de 88 kW/ 120 pk sterke elektromotor levert een maximale trekkracht van 295 Nm.
Elektronische gadgets
Wat betreft de elektronische gadgets mankeert het de Ioniq in geen van de versies ook maar aan iets: moderne connectiviteitsdiensten als Android Auto en Apple Carplay zijn standaard. Dat geldt ook voor actieve veiligheidssystemen als Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist System, Blind Spot detection, Rear Cross Traffic Alert en Smart Cruise Control. Wat betreft passieve veiligheidssystemen mogen de zeven airbags (inclusief knie-airbag voor de bestuurder) niet onvermeld blijven. Grappig detail: de Ioniq is voorzien van een gadget waarmee smartphones draadloos opgeladen kunnen worden. Daar moeten ze dan wel al geschikt voor zijn.
Praktische Actieradius Hyundai IONIQ Electric
Stad – Winter | 185 km |
Snelweg – Winter | 135 km |
Gecombineerd – Winter | 160 km |
Stad – Zomer | 290 km |
Snelweg – Zomer | 180 km |
Gecombineerd – Zomer | 225 km |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 30.5 kWh |
Locatie Laadpoort | Linkerzijde – Achter |
Laadaansluiting | Type 2 |
Laadvermogen | 6.6 kW AC |
Laadtijd (0->195 km) | 5 uur |
Laadsnelheid | 39 km/u |
Bron actieradius, accu en opladen: EV-Database.nl
Nog geen reacties