Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid
De oplaad-Prius is vrijwel identiek aan de zo bekende hybride auto uit Japan die we sinds 2009 kennen. Alleen zit er een lithiumion-accu in plus wat oplaadelektronica en natuurlijk een aansluiting voor de kabel. Verder is de aandrijflijn ongewijzigd. De accu weegt 80 kilo, heeft een volume van 87 liter en een capaciteit van 4,0 kWh (waarvan 3,3 kWh beschikbaar voor rijden). Ter vergelijking: de Ampera komt op 16 kWh, vier keer zo veel dus en de Nissan LEAF heeft 24 kWh aan boord. Het elektrisch bereik van de Prius Plug-in Hybrid komt op maximaal 25 kilometer tegen 60 km voor de Opel.
Weinig, 25 kilometer?
Weinig, 25 kilometer? Niet volgens een onderzoek van Toyota. De fabrikant heeft uitgezocht dat 25 kilometer voor 70 % van de Europese automobilisten voldoende is. Een grotere afstand maakt de auto zwaarder, duurder en minder ruim doordat er een grotere accu in moet. De laadtijd neemt ook nog toe en het hogere gewicht zorgt voor een hoger energieverbruik. Eigenlijk heeft de fabrikant er alles aan gedaan de accu zo minimaal mogelijk te maken. Dat geldt trouwens ook voor de Ampera, die gebaseerd is op de Chevrolet Vol: in de VS is 60 km eigenlijk een stukje van niks.
Prius vs Ampera
Rationeel gezien wint de oplaadbare Prius het op bijna alle fronten van de Ampera – althans als het gaat om de cijfers. Hij is minder duur, heeft meer bagageruimte, heeft 5 zitplaatsen en geen vier en is lichter en zuiniger. Alleen als het gaat om elektrisch bereik gaan de punten naar de Ampera die 60 kilometer rijdt voordat de benzinemotor in actie komt. Maar dan zijn daar weer die cijfers: als de benzinemotor gaat draaien, heeft de Prius genoeg aan 3,7 l/100 km en verbruikt de Ampera 5,2 l/100 km. De oplaad-Prius kan theoretisch 1.240 kilometer non-stop afleggen (NEDC-verbruik), mocht dat ooit gewenst zijn.
60 kW elektromotor
De 60 kW elektromotor weet wel raad met de 1.425 kilo wegende vijfzitter. Stil en soepel beweegt hij de auto voort. Opvallend is de straffe vering. In druk verkeer gaat de accu eindeloos lang mee, de auto regenereert bij afremmen makkelijk elektriciteit. Op de snelweg sla je in een paar minuten een flink gat in de stroomvoorraad. Bij fors gas geven of bij snelheden vanaf 85 km/u gaat de benzinemotor draaien. Die geeft meteen een flinke duw, zodat de gang er lekker in komt. De motor en meer nog de CVT (traploze automaat) zorgen voor meer geluid.
Verder heeft de auto alle voorzieningen die je verwacht: een timer voor laden, klimaatregeling met afstandsbediening en een laadkabel voor thuis en één met Mennekes-stekker voor andere locaties. De kabels passen in een speciaal vak in de bodem van de laadruimte.
Fiscale voordelen: 24.000 euro
De Prius Plug-in Hybrid kwalificteert zich voor allerlei fiscale voordelen, met name ZZP’ers hebben daar profijt van. De combinatie van MIA, KIA en VAMIL levert maximaal 24.000 euro voordeel op (bij 52 % IB). Dan kost de Prius met een prijskaartje van 38.990 euro ineens slechts 8.176 euro, want ook de BTW gaat er nog af. BV’s komen er met 13.000 euro voordeel ook aardig vanaf. Uiteraard geldt ook voor deze auto een fiscale bijtelling van 0%. Leasen kan ook – dat kan vanaf 579 euro per maand. Toyota levert de auto inclusief laadpaal, laadpas en andere service die door The New Motion worden verzorgd. Dat wordt dus een vrolijke Lolo in plaats van een handige PodPoint met attached cable.
Prius Wagon Plug-in Hybrid
Aardig om te weten: Toyota heeft de aandrijflijn van de hybride Prius gekloond naar zowel de Auris als de Yaris en daarnaast van de Prius ook een wagon uitgebracht. Dan is het nog een kwestie van tijd voordat één van deze modellen ook als Plug-in Hybrid uitkomt. Wij denken dat de Prius Wagon de beste papieren heeft.
Nog geen reacties