Rijden met de Renault Fluence Z.E.
Nissan vs Renault
Renault heeft de elektrische modellen samen met alliantiepartner Nissan ontwikkeld. Beide merken gooiden de aanpak over een andere boeg. Is de Nissan LEAF op een blanco vel papier ontworpen speciaal voor elektrische aandrijving – de beide Renaults Z.E. zijn gemaakt op basis van bestaande modellen.
Beleving
Wat betreft de beleving van het autorijden staan de beide Renaults daardoor dicht bij de conventionele auto. Niet alleen uiterlijk is er nauwelijks verschil, ook het interieur en het dashboard zijn rechtstreeks overgenomen en ogen daardoor bekend en vertrouwd. De toerenteller is vervangen door een even grote accumeter – en dat is het wel zo’n beetje. Nou ja, bij de Fluence Z.E. is de accu achter de achterbank gezet. Om een enigszins redelijke kofferruimte te creëren, is de achterzijde met 13 centimeter uitgerekt. Het resultaat is 317 liter laadruimte.
Statement
Ook na deze ingreep is de Renault niet automatisch te herkennen als een elektro-auto. Door dicht bij de bestaande auto te blijven, maakt Renault de overstap van benzine/diesel naar elektrisch wat kleiner wat de acceptatie ervan wellicht vergemakkelijkt. Tenzij de rijder juist een groot statement richting de buitenwereld wil maken met zijn keuze voor een elektrische auto.
Zakelijk
Wat is nou de accucapaciteit?
De accu hebben Renault en Nissan gezamenlijk laten ontwikkelen. De sedan heeft een accucapaciteit van 22 kWh, wat later werd vervangen door meer dan 22 kWh. De 22 kWh zou de beschikbare capaciteit zijn voor het rijden. Aangezien de Renaults net als de Nissan 48×4 cellen aan boord hebben (192) houden we het op een accucapaciteit van 24 kWh. Mogelijk zijn er 22 kWh van beschikbaar – maar helemaal helder is dat (nog) niet, want de LEAF gebruikt in de praktijk nog geen 15 kWh van de beschikbare 24. Nou, de vragen liggen bij de Z.E. experts in Parijs.
Meer vragen
De cijfers roepen meer vragen op. Renault claimt een gemiddeld energieverbruik van 140 Wh (0,14 kWh) per kilometer. Bij 22 kWh accucapaciteit komt dat neer op 157 kilometer rijden. Maar de NEDC-cijfers melden een bereik van 185 km. Ook dat wordt nog uitgezocht.De elektromotor in de sedan levert 70 kW (95 pk) en een koppel van 226 Nm vanaf 5 km/u. En nu laten we alle cijfers even voor wat ze zijn. De Fluence Z.E. overtuigt door zijn comfort. Als er een auto is die rust biedt tijdens het rijden, dan is het deze auto. Het is een rijdende oase van rust en soepel comfort. Hij stuurt makkelijk en de 280 kilo zware accu achterin heeft niet zo gek veel invloed op het rijden zelf. We zetten de radio zachtjes aan en tegen een decor van gebrabbel en muziek sturen we ontspannen door de Portugese hoofdstad waar we met de auto kennismaken. Kijk, zo gemoedelijk kan autorijden dus zijn.
Carminat TomTom Live
Renault levert een speciale versie van Carminat TomTom Live in de auto: naast de gebruikelijke navigatiefuncties kent hij ook alle oplaadpunten en vertelt hij of ze beschikbaar zijn (indien deze info er is). Daarnaast is er een Z.E. Connect-service om gegevens over actieradius en het laden op pc of smart phone te volgen.
Thuis laden
De maker van de auto verwacht dat 90% van de oplaadsessies gewoon thuis of op het werk gebeurt. Daarvoor levert Renault (eigenlijk Essent) een Wallbox die voor 999 euro wordt geïnstalleerd. Deze wordt aan een aparte groep verbonden, zodat er probleemloos met het maximum van 16 Ampère kan worden opgeladen (3,6 kWh).
Laden: versneld of snel?
Laden: daar is nog wel wat aardigs over te zeggen. De Fluence kan niet snelladen. Dat is best gek voor een auto die primair zakelijk gebruikt wordt. Technisch gezien is de accu geschikt voor het wisselen in een speciaal accuwisselstation. Maar die schieten niet als paddenstoelen uit de grond, dus daar kun je beter niet op wachten. Maar het verhaal kent een aardige twist: want Renault gaat de on board charger (die de 230 volt wisselstroom omzet naar 400 Volt gelijkstroom voor de accu) upgraden.
Nu ligt de capaciteit van de lader nog op 3,6 kWh. Straks wordt dat rustig 11 kWh of zelfs 20 kWh, belooft Renault. Dan is de accu via een laadstation met in 1 a 2 uur opgeladen. Dit is dus niet snelladen met 50 kWh of nog meer maar versneld laden. Het vraagt geen externe snellader, het kan via een oplaadpaal die deze capaciteit levert. Essent stelt dat de openbare stations dat gewoon aankunnen. Nog niet te vroeg juichen: het versneld laden is over een jaar beschikbaar. De eerste generatie auto’s moet het even doen met de langere laadtijd. Als zal dat met ritjes van gemiddeld enkele tientallen kilometer per dag, allemaal wel loslopen.
Conservatief
We reden een rit van 40 km in iets meer dan een uur met airco aan en verbruikten 6 kWh – wat neerkomt op 0,169 kWh/km volgens de boordcomputer. Het resterende bereik kwam op 73 km. Het lijkt erop dat de auto het bereik tamelijk conservatief inschat (110 km). Het hele cijferwerk is te zien in een compacte display. Anders dan bijvoorbeeld in de Leaf wordt de rijder minder geconfronteerd met veranderende prognoses van het rijbereik wat ook bijdraagt aan de traditionele autobeleving. Het accurijden ligt er gewoon niet te dik bovenop.
Kopen of leasen
De prijs van de Fluence Z.E. bedraagt 25.990 euro voor de Expression. De Dynamique doet 1.000 euro meer. Voor de accuhuur rekent Renault een tarief van 82 euro per maand (36 maanden/30.000 km). Leasen van auto en accu komt op 599 euro per maand (48 maanden/60.000 km).
13 dealers
De auto wordt verkocht via 13 geselecteerde Z.E.-dealers (volgend jaar 22). Service en onderhoud gebeurt bij alle dealers. Om het de klant/rijder een beetje makkelijker te maken bij de overstap, heeft Renault de Z.E. Informatie Box ontwikkeld. Een oplaadpunt thuis, hulp onderweg, de accuhuur en de navigatie/informatiesystemen worden daarin meegenomen.
Garantie
De fabrikant geeft 2 jaar garantie op de auto en de garantieperiode op de aandrijflijn bedraagt 5 jaar. De accu wordt gehuurd, dus reparatie/vervanging komt niet voor rekening van de rijder. Overigens vervangt Renault de accu pas bij een capaciteitsverlies van meer dan 25 % of bij een defect.
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?v=fQHAgG6_l1Q&feature=player_embedded’]
Nog geen reacties