Renault ZOE R110: de snelste ZOE tot nu toe
Sterkere elektromotor, nog altijd 41 kWh-accupakket
Renault breidt het leveringsprogramma van de ZOE uit met een sterkere variant: de Renault ZOE R110. Ten opzichte van de Renault ZOE R90 levert de R110-versie 12 kW (16 pk) meer vermogen. En dat zie je terug in de prestaties.
Vermogen en koppel
De R110-motor levert 80 kW (109 pk) en 225 Nm koppel, uiteraard direct beschikbaar vanaf stilstand. Volgens Renault accelereert de ZOE R110 bijna twee seconden sneller van 80 naar 100 km/u dan de R90-variant, maar noemt nog geen gedetailleerde acceleratiecijfers.
In twee jaar tijd ontwikkeld
De R110-elektromotor is ontwikkeld in het Technocentre van Renault ten zuidwesten van Parijs en wordt gebouwd in de fabriek Cléon. De ontwikkeling duurde slechts twee jaar. “Dankzij innovatieve elektronica wordt de hoge energie-efficiency van de R90-motor gekoppeld aan een 12 kW hoger vermogen, zonder dat de elektromotor groter en zwaarder geworden is”, aldus Renault.
Ook nieuw
Er is nog meer nieuw. Zo ondersteunt het R-Link multimedia- en navigatiesysteem voortaan ook Android Auto. Apple CarPlay werd al ondersteund. Ook nieuw is de exterieurkleur Blue Violette: een soort paars. Bestellen kan vanaf mei, prijzen volgen in een later stadium.
Zelf rij ik sinds kort in een 2e hands Renault Zoe Q210 uit 2015. Deze vind ik al pittig rijden. Ik weet niet of ik het verschil met de R110 zou merken. Wat is het verbruik van deze motor in vergelijking met de Q210 of de R90. Jammer dat de R110 geen snellader heeft. Er gaan geruchten dat de nieuwe Renault Zoe een CCS snellader krijg dus met 22kw AC laden en 50kw of hoger DC laden. Dat zou helemaal mooi zijn.
Wel handig lijk mij Android auto. Ik zweer bij Google Maps. Gewoon je mobiel met een zuignap op de vooruit. Tomtom via R-link gebruik ik eigenlijk nooit