ZERAuto test Renault Twizy: 'graag of niet hoor!'
Elektrische auto
De Renault Twizy staat sinds de eerste week van april bij 20 Renault Z.E.-dealers in de showroom in een aparte Twizy-corner. Om misverstanden uit te sluiten: deze elektrisch rijdende, 2,4 meter lange vierwieler is volgens de maker zelf geen auto en ook niet bedoeld als vervanger van een auto. Ook al zitten er 2 stoelen in, een rond stuur en pedalen, het is toch geen auto zoals bijvoorbeeld een Twingo, een smart fortwo of een Toyota IQ.
Elektrische scooter
Renault heeft de Twizy gemaakt als veilig en praktisch alternatief voor de scooter. Maar… in veel opzichten is het weer meer een auto dan een scooter. Inderdaad, het valt niet mee om de Twizy in een hokje te stoppen. Hij heeft een airbag en twee gordels voor de bestuurder. Twee? Ja, één gewone driepuntsgordel en een twee kleine rolgordel die over de vrij schouder valt. Dat hebben we nog niet eerder gezien. Het gebruik ervan is simpel (arm door lus en klaar) dus wellicht komen we die voorziening straks vaker tegen in auto’s. Omdat de Twizy geen auto maar een quadricycle is (categorie zwaar: maximaal 400 kilo exclusief accu) gelden er ander eisen wat betreft veiligheid. Omdat de Twizy geen scooter is maar een quadricyle heb je geen helm nodig.
Accu EV
Maar goed: een accupakket van 100 kilo ligt in de bodem van de auto: daardoor stuurt hij heerlijk en is er op de wegligging niet aan te merken. De vering is tamelijk stevig, waardoor de auto als een overdekte kart aanvoelt. Nu we het toch over het rijden hebben: de sturing is onbekrachtigd en daardoor aangenaam direct, wat het kartgevoel alleen maar sterker maakt. Als je naar buiten kijkt zie je de voorwielen draaien. Ze staan op de uiterste hoek van de auto, net als de achterwielen. De elektrische aandrijftechniek is met 17 pk bescheiden, maar de Twizy maakt steeds een kwieke indruk. De elektromotor laat zich wel horen – klinkt sportief, maar bij lang rijden is het gierende geluid niet altijd prettig.
Wel/geen deuren
De Twizy wordt geleverd zonder deuren. Voor een meerprijs van net geen 600 euro komen er twee halve deuren in, die omhoog draaien bij een scharnier aan de voorzijde. De deuren zijn licht en het effect van het openen is spectaculair. De voorziening is ook praktisch, naast de auto is nauwelijks ruimte nodig om in of uit te stappen. Zeker bij hogere snelheden is de deur een must om wind en eventueel opspattend water buiten te sluiten. De beide deuren hebben geen ruit, het bovenste deel is open. Tijdens het rijden is dat geen probleem (jas aan als het koud is), als de Twizy stilstaat en het regent en waait, dan is dat minder aangenaam.
Renault Sport
De elektrische tweezitter is ontwikkeld door Renault Sport, de sportafdeling van het Franse merk. Over een aantal jaren moeten racebolides in de pitstraat elektrisch rijden, dus weten de racetechnici ook veel van elektrische aandrijftechniek. Maar voor wie heeft Renault Sport de Twizy bedacht? In de eerste plaats is hij er voor gezinnen met volwassen kinderen die de Twizy gebruiken als een soort deelauto, in veel gevallen als derde auto. Even naar de sportclub, een bezoekje aan de winkel, misschien ook naar het werk: alle ritjes in de omgeving kunnen prima met de Twizy worden gereden.
Geen rijbewijs
Daarnaast ziet Renault het als een voertuig voor dertigers die in een grote stad wonen. Hij biedt wat meer mogelijkheden, comfort en veiligheid dan een scooter, maar je moet wel gebruikmaken van parkeervakken. En als laatste doelgroep ziet Renault studenten/scholieren die in de Twizy 45 stappen. Deze mag gereden worden met een brommercertificaat en heeft een top van 45 km/u. De andere versie gaat maximaal 80 km/u en vereist een motor- of autorijbewijs.
Prijzen Twizy
De prijzen beginnen bij 6.990 euro – dan heb je de Twizy 45 die je met bromfietscertificaat mag rijden (top 45 km/u). De snellere versier (80 km/u) is er vanaf 7.690 euro. Het accupakket wordt gehuurd en kost zo’n 50 tot 60 euro per maand. Wie er van die kekke, naar boven draaiende, halve deuren bij wil moet 595 euro extra uitgeven. De accu biedt een praktijkbereik van pakweg 80 kilometer bij de snelste uitvoering. De Twizy 45 haalt zo’n 100 kilometer. Opladen gaat via een gewoon stopcontact en duurt maximaal 3,5 uur. Wat erg prettig is, is de 3 meter lange spiraalvomige laadkabel die in de neus van de auto zit. Hoef je niet te rommelen met een losse laadkabel. De stekker kennen we allemaal: type huis-tuin-en keuken met randaarde.
Geen slot
Bergruimte heeft de Renault in redelijke mate: voorin twee grote dasboardbakken (samen 8,5 liter) plus achterin een afsluitbaar bergvak (31 liter). Meer nodig? Dan is er voor de stoel achterin een bagagetas beschikbaar met 50 liter volume. Maar om eerlijk te zien: dit is een auto/voertuig voor de ritten in de buurt en niet voor landelijke expedities. Maar ja, wil naar gitaarles (met gitaarkoffer), haal je een katje lentebock bij de slijter of moet de hond mee dan is de Twizy net te krap. Ook goed om te weten: de portieren zijn niet vergrendelbaar, dus weet waar je parkeert.
Wel leuk
Daar staat tegenover dat je hem voor duizend-en-een andere ritten kunt gebruiken. En de Twizy is meer dan functioneel (en elektrisch) karren van A naar B: het is leuk om ermee te rijden. En de Twizy is door zijn idee en vorm ronduit geinig.
Do’s
Switchblade deuren
Two-tone body
Coole stickers op portieren
Rijden in lente, zomer en herfst
Alle ritten in een straal van 40 km rond je huis
Dont’s
Lichtmetalen velgen i.p.v. sympathieke wieldoppen
Rijden in de winter
Op vakantie met de Twizy
’s Avonds parkeren in uitgaansgebieden
Nog geen reacties