De Renault van de toekomst: Symbioz gaat de straat op
Rijdt autonoom en elektrisch
Weet je nog dat Renault op de autoshow van Frankfurt in september dit jaar een autonoom rijdende concept car voor 2030 presenteerde? Dat was de Symbioz. Renault heeft van die Symbioz nu een rijdend exemplaar gemaakt. Dit is de Renault van de toekomst.
Zelf rijden of laten rijden
De Symbioz is vanaf het begin ontworpen als autonome auto – een voorproefje voor de middellange termijn, tot 2023. Renault laat met de Symbioz zien hoe een autonome, elektrisch aangedreven en connected auto in de praktijk functioneert. De bestuurder kan zelf rijden of laat zich rijden. In autonome modus kan de bestuurder zijn reistijd anders benutten. Renault heeft het interieur daarom ingericht als een soort ‘huiskamer’. Er is ook volop ruimte, dankzij een wielbasis van 307 cm. De auto is verder 492 cm lang, 192 cm breed en 144 cm hoog.
Level 4 autonoom rijden
De Renault Symbioz kan autonoom rijden level 4. Dat houdt in dat de de bestuurder van de auto niets hoeft te doen als het autonome besturingssysteem van de auto is ingeschakeld. De bestuurder hoeft zich niet te concentreren op de weg, want de auto kan zichzelf in een veilige positie brengen tijdens een buitengewoon incident in zijn omgeving.
VIDEO: SYMBIOZ Demo car | Groupe Renault
En level 5
Op wegen waar dat is toegestaan en op wegen met een middenberm kunnen autonome auto’s van niveau 4 hun snelheid aanpassen aan de voorliggende voertuigen, in bochten in de juiste rijstrook blijven en van rijstrook wisselen om bijvoorbeeld in te halen of de snelweg te verlaten via een afrit. Dergelijke auto’s kunnen ook zelfstandig functioneren in files. Pas vanaf level 5 wordt een stuur overbodig.
Elektrisch
De Symbioz rijdt volledig elektrisch. Hij wordt aangedreven door twee elektromotoren die zich bevinden op de achteras, waar iedere motor één wiel aandrijft. De auto heeft een maximumvermogen van 748 pk (550 kW) en 660 Nm koppel. Continu is 490 pk (360 kW) en 550 Nm beschikbaar. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u duurt slechts zes seconden.
Accupakket
De 700 volt laadcapaciteit maakt snel opladen van de batterij mogelijk. Het accupakket heeft een inhoud van 72 kWh, maar volgens Renault is het platform geschikt voor batterijpakketten met een capaciteit tot 100 kWh. De batterijen zijn op te laden via een kabel aan een snellaadstation met gelijkstroom. Tijdens praktijktests kan het batterijpakket worden opgeladen aan laadpunten die van tijd tot tijd 150 kW kunnen leveren. De batterijen zijn dan voor 80 procent op te laden binnen een half uur.
Nog geen reacties