Renault opent nieuwe deuren met Hybrid Assist
Met een nieuwe techniek gaat het Franse Renault de uitstoot van diesels te lijf: de Franse fabrikant plaatst als eerste ter wereld een elektromotor in de nieuwe Scenic ter ondersteuning van de verbrandingsmotor.
Die elektromotor wordt gevoed door een 48-volt batterij met een vermogen van 10 kW. Geeft de bestuurder gas, dan ondersteunt die elektromotor de diesel. Dat dringt het brandstofverbruik terug, zonder het rijplezier aan te tasten. De generator wint bij het vaart minderen kinetische energie terug, die vervolgens in de batterij wordt opgeslagen.
Belangrijkste effect is dat zowel het brandstofverbruik als de CO2-emissies met 8 tot 10 procent wordt teruggedrongen, al zal de gebruiker vooral blij zijn met het extra koppel van 15 Nm die de elektromotor toevoegt.
In Nederland geen ‘gewone’ dCi-110
In plaats van 100 g/km stoot de dCi-110 dieselmotor met Hybrid Assist 92 g/km uit. Aangezien de Nederlandse overheid per gram CO2 een financiële strafheffing oplegt, scheelt dit een kleine 1.500 euro in de aankoopprijs. Dat heft de extra investering in de hybridetechnologie op, reden voor Renault Nederland om de ‘gewone’ dCi-110 diesel niet in het programma op te nemen. Verwacht wordt dat de hybridevariant de best verkochte diesel wordt binnen het Scenic-gamma.
Er is nog een maar…
Er is nog een maar: de techniek moet nog wel worden gehomologeerd. De Scenic wordt vanaf november te koop in Nederland, al is nog niet bekend wanneer Hybrid Assist voor de koper beschikbaar komt noch tegen welke prijs. Renault spreekt wel de verwachting uit dat deze variant de best verkochte diesel wordt binnen het Scenic-gamma. Een korte eerste rit met de Scenic Hybrid Assist leert dat je als bestuurder de voordelen van het systeem van meet af aan probleemloos ervaart.
Zie www.autorai.nl voor een uitgebreide rijtest met de nieuwe Renault Scenic en Grand Scenic.
Nog geen reacties