Renault Mégane eVISION gaat in productie! – EERSTE DETAILS
Marktintroductie in 2021
Zie hier de Renault Mégane eVISION. Het model blikt vooruit op een nieuwe generatie elektrische voertuigen op basis van een volledig nieuw modulair platform: CMF-EV. Bovendien zal de Mégane eVISION snel realiteit worden, want de productieversie van deze showcar wordt al in 2021 voorgesteld.
CMF-EV-platform
Het CMF-EV-platform (‘CMF’ voor Common Module Family en ‘EV’ voor Electric Vehicles) werd door de Alliantie ontwikkeld om specifiek in te spelen op de huidige mobiliteitsbehoeften van gebruikers. Het werd samen met Renaults partner Nissan ontwikkeld dankzij een team van Franse en Japanse ingenieurs. De 4,21 meter lange Mégane eVISION verenigt trekken van een berline, een stadswagen, een SUV en een coupé. Van alles wat dus.
Dit is nog maar het begin
Luca de Meo, CEO van Groupe Renault, zegt: “Met ons gloednieuwe CMF-EV-platform, dat door de Alliantie werd ontwikkeld, hebben we de codes van het design, het formaat, de energie-efficiëntie en het gebruik doorbroken om de showcar MEGANE eVISION te ontwikkelen. Met de meest compacte batterij op de markt en een compacte carrosserie van 4,21 meter die de ruimte biedt van een auto uit het C-segment, is Mégane eVISION echt een uniek aanbod! De Mégane eVISION vindt de Mégane opnieuw uit en Renault vindt Renault opnieuw uit. Dit is nog maar het begin, een nieuwe generatie innovatieve elektrische voertuigen komt eraan.”
Specificaties Mégane eVISION Concept
- Lengte: 4.210 mm
- Breedte: 1.800 mm
- Hoogte: 1.505 mm
- Wielbasis: 2.770 mm
- Velgen: 20-inch
- Banden: Continental 245/40 ZR 20
- Gewicht: 1.650 kg
- Motor: elektromotor van 160 kW (217 pk) met rotorwikkelingen
- Overbrenging: 4×2
- Aandrijving: voorwielen
- Opladen: AC tot 22 kW, DC tot 130 kW
- Batterijen: 60 kWh – 400 volt
60 kWh batterij
De motor van Mégane eVISION is een van de krachtigste motoren uit het Renault-gamma. Met zijn vermogen van 160 kW (het equivalent van 217 pk) en zijn koppel van 300 Nm stuwt hij de auto in minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u. Het model krijgt een nieuwe 60 kWh-batterij en een snellader (gelijkstroomlader tot 130 kW).
Wielbasis
De grote wielbasis (tot 2,77 m), die het CMF-EV-platform mogelijk maakt, biedt meer interieurruimte en komt dus de passagiers ten goede. Ook zal ze de toekomstige elektrische voertuigen van Renault toelaten om grotere batterijen te gebruiken.
Structureel
De batterijen die voor het CMF-EV-platform werden ontwikkeld, hebben een heel vernieuwende eigenschap: ze zijn namelijk ‘structureel’. Dat houdt in dat ze integraal deel uitmaken van de structuur van de wagen. Ze helpen dus de energie te absorberen bij zijdelingse aanrijdingen.
Dikker of minder dik
Deze batterijen kunnen op verschillende manieren worden geplaatst en kunnen dikker of minder dik zijn naargelang de wensen van de markt. Zo kan ze perfect worden afgestemd op de markt. De dunnere batterij maakt het mogelijk om lagere en dus meer aerodynamische voertuigen te ontwerpen. Daardoor neemt het elektriciteitsverbruik gevoelig af, waardoor het rijbereik en de energie-efficiëntie toenemen.
Nog geen reacties