Renault kiest voor waterstof
Fransen komen als eerste Europese automaker met waterstofauto
Hyundai heeft de Nexo en Toyota de Mirai. Wat hebben deze auto’s gemeen? Ze rijden beide op waterstof. In Europa hebben Mercedes-Benz en BMW een experimentele SUV op waterstof rondrijden, maar als consument kun je deze vooralsnog niet kopen. Nu komt er dan eindelijk een Europese vierwieler op waterstof beschikbaar voor het grote publiek. Het merk? Renault!
Kangoo Z.E. Hydrogen
Eind 2019 komt Renault met de Kangoo Z.E. Hydrogen. Deze versie heeft een actieradius van 370 kilometer. Twee keer zo groot als de actieradius van de elektrische Kangoo. De waterstofinstallatie voegt 110 kilo toe aan het gewicht van de auto. Het laadvolume bedraagt 3,9 m3.
Master Z.E. Hydrogen
Maar er is meer! Renault komt ook met een waterstof Master. Daar moet je wel iets langer op wachten. In de zomer van 2020 is hij verkrijgbaar. De Master Z.E. Hydrogen kan 350 kilometer rijden op een volle tank waterstof. Twee waterstoftanks zijn onder de auto gemonteerd. Zo gaat er geen kostbare laadruimte achterin de Master Z.E. Hydrogen verloren. Het laadvolume bedraagt 10 m3.
Milieuzones
Een waterstofauto stoot geen CO2 uit. Er komt alleen waterdamp uit de uitlaat. De waterstof Kangoo en Master kunnen dus zonder problemen de binnenstad en milieuzones in.
Waterstof tanken
Net als een traditionele auto zijn waterstofauto’s eenvoudig te tanken. Bij een waterstoftankstation vul je de Renault binnen een paar minuten. Er van uitgaande dat je een tankstation in de buurt kan vinden, want die staan nog niet overal.
Hoe werkt een waterstofauto?
Hoe zat het ook alweer met waterstofauto’s? Aan boord de Kangoo en Master Z.E. Hydrogen zit een brandstofcel die via elektrolyse waterstof en zuurstof omzet naar elektriciteit. Deze stroom voedt de elektromotor, die vervolgens weer de wielen aandrijft.
Hoeveel waterstofauto’s rijden er in Nederland?
In totaal rijden er 176 voertuigen op waterstof in Nederland. Dit zijn voornamelijk de Toyota Mirai en Hyundai Nexo. Het aantal groeit snel. Vorig jaar waren dit er namelijk nog maar 56.
Wil je meer lezen over waterstofauto’s?
Idd waterstof is de toekomst.. en zal in eind productie op den duur goedkoper zijn dan volledig elektronisch aangedreven auto’s. En dat is toch waar mensen voor gaan. En je laad op terwijl je rijd dus niet meer 7 uur aan de laadpaal. Dus Peter deal with it!!
Enige die hier baat bij zal hebben is Shell. Daarom wordt het niks. Het is te duur en we worden afhankelijk van dat goedje terwijl je stroom zelf kan produceren.
Erik, werk jij voor Shell? Elektrische auto’s zijn heden en toekomst. Deal with it.
Dit is de toekomst, ondanks geschamper van Tesla en andere batterijverkopers