Renault Clio en Captur ook met hybride-aandrijving
Zuinige versies met en zonder stekker deze zomer leverbaar.
De Renault Clio en Renault Captur zijn in de loop van dit jaar ook te koop met hybride-aandrijving. De Clio E-TECH is een reguliere hybride die zichzelf oplaadt tijdens het rijden. De Captur E-TECH is een plug-in hybride die je met een stekker moet opladen.
Renault Clio E-TECH
De nieuwe Renault Clio E-TECH is een zogenoemde ‘full hybrid’ waarbij een 1.6 benzinemotor wordt beholpen door twee elektromotoren. Bij lage snelheden rijd je volledig elektrisch en bij hoge snelheden zorgt voornamelijk de benzinemotor voor de aandrijving. De batterij die de elektromotoren van energie voorziet, wordt opgeladen tijdens het rijden.
Het hybridesysteem maakt een brandstofbesparing tot 40% mogelijk ten opzichte van een vergelijkbaar uitgeruste Clio met verbrandingsmotor. Afhankelijk van de omstandigheden is een volledig elektrische topsnelheid van zo’n 75 km/u mogelijk.
Het systeemvermogen van de Renault Clio E-TECH bedraagt 103 kW (140 pk). De gemiddelde CO2-uitstoot komt uit onder 100 g/km volgens de WLTP-test, maar hoeveel exact wordt later bekend gemaakt.
LEES OOK: Autotest – nieuwe Renault ZOE (2020)
Renault Captur E-TECH
De Renault Captur E-TECH heeft hetzelfde aandrijfsysteem als de Clio E-TECH, maar dan in combinatie met een veel grotere batterij met een capaciteit van 9,8 kWh die je bovendien met een stekker moet opladen.
Dit model biedt een systeemvermogen van 118 kW (160 pk) en een volledig elektrische actieradius van 50 tot 65 kilometer. De elektrische topsnelheid bedraagt 135 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik is nog niet definitief vastgesteld, maar komt naar verwachting uit op 1,5 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 32 g/km.
Verder is de zitruimte in de Renault Captur E-TECH ongewijzigd ten opzichte van de reguliere versie. Ook is de achterbank onveranderd verschuifbaar over een lengte van 16 centimeter.
De nieuwe hybrideversies van de Renault Clio en Captur arriveren rond begin zomer bij de Nederlandse dealers. De prijzen zijn nog niet bekend. Later dit jaar komt ook nog de Renault Mégane E-TECH op de markt met dezelfde aandrijftechniek als de Captur E-TECH. Meer informatie daarover volgt binnenkort.
Nog geen reacties