'Elektrisch rijder heeft weinig behoefte aan oplaad advies'
Toyota Prius
Het RASEI instituut werkte voor het tweejarig onderzoek samen met Toyota. De Japanse autobouwer stelde 28 plug-in hybride Toyota’s Prius beschikbaar. In totaal namen 142 huishoudens deel aan het onderzoek, elke deelnemend huishouden reed 9 weken met de Plug-in Prius. Naast de plug-in hybride kregen de gezinnen ook een ‘slim’ oplaadpunt van Xcel Energy in huis geïnstalleerd, waarmee het stroomverbruik exact gemeten kon worden.
Stroomkosten leidend
De deelnemers konden op twee websites terecht om het verbruik te volgen. Eén site gaf gedetailleerde informatie over het stroomverbruik van de auto, de andere site zoomde in op het verbruik van het gehele huishouden. Veel animo was er niet voor de websites, 90 procent van de huishoudens heeft slechts één of twee keer op de website gekeken. Een klein deel van de respondenten heeft de sites zelfs nooit bezocht. De onderzoekers stellen dat het merendeel van de elektrisch rijders gewoonweg niet geïnteresseerd is in de gedetailleerde statistieken van de elektrische auto. Liever bepalen zij zelf wanneer de auto wordt opgeladen. Gebruiksgemak en het opladen tegen lage kosten in de daluren zijn daarbij belangrijke motivaties. Huishoudens die te maken hebben met vaste stroomprijzen, dus zonder dal- en piekuren, zijn volgens de onderzoekers helemaal niet gemotiveerd om na te denken over oplaadmanagement.
Elektrische actieradius
De respondenten zijn over het algemeen erg blij met de plug-in hybride auto, maar de puur elektrische actieradius van 22 kilometer werd als zeer teleurstellend ervaren. Bill Reinert, Advanced Technology Vehicle National Manager bij Toyota: ”Dit onderzoek toont aan hoe belangrijk het is om elektrische en plug-in hybride auto’s te testen in praktijksituaties. Vooral de resultaten met betrekking tot het stroomverbruik waren voor ons zeer verrassend. Dankzij deze ervaring kunnen we in de toekomst betere tools ontwikkelen om consumenten beter van dienst te kunnen zijn.”
Nog geen reacties