R in de maand? Waterstof in de tank!
De zomer nadert het einde en de R is in de maand. Dat betekent bijna traditiegetrouw dat rijden op waterstof weer volop in de belangstelling staat. Volgende week organiseert BNR een debat onder de titel ‘Vergeet het elektrische rijden, waterstof heeft de toekomst’. Hoogst merkwaardig geformuleerd. Dat het debat over waterstof elk jaar rond deze tijd oplaait, lijkt op toeval te berusten.
Einde debat
Waterstof en elektrisch zijn immers familie van elkaar: beide technieken draaien om een volledig elektrische aandrijflijn. En ook de waterstofauto heeft, net als een batterij-auto, een accu om stroom op te slaan. Hyundai’s ix35 FCEV beschikt naast een brandstofcel ook over een lithium-ion-accu van 24 kWh. De door BNR gesuggereerde tegenstelling, sensatie gecreëerd door feiten en meningen te husselen, bestaat simpelweg niet. Einde debat. Toch?
Eén waterstoftankstation
Nou nee, niet helemaal. Waar Nederland inmiddels duizenden en duizenden openbare laadpunten telt, is er nu één publiek waterstoftankstation. Het ligt in Rhoon en opent zeer binnenkort de deuren. Er zitten exact 35 maanden tussen de aankondiging van 5 miljoen euro subsidie voor waterstoftankstations en de opening van dit eerste station in Rhoon. Waterstof voor wegverkeer is vraagt dus een lange adem (en diepe zakken).
Levering
Het nieuwe station komt trouwens als geroepen, want juist nu start Hyundai in ons land de levering van de ix35 FCEV aan Rijkswaterstaat. Hyundai streeft naar grootschalige productie van brandstofcelauto’s vanaf 2017.
Ecomobiel
Op Ecomobiel presenteert het nieuwe de Nederlandse Waterstof en Brandstofcel Associatie (NBWA) een seminar over de toekomst waterstof met als titel ‘Toelichting SER Brandstoffenvisie: Waterstof, de drijfveer voor economie en ecologie!’.
Nog geen reacties