Primeur: Mitsubishi Outlander PHEV levert stroom aan kantoorpand
Elektrische auto fungeert als energiebuffer en noodvoorziening
Bij het gebouw van energiemaatschappij Engie in Zaandam is met succes een Mitsubishi Outlander PHEV ingezet als energieopslag voor het kantoorpand. Dankzij een speciale lader die daar geïnstalleerd is, kan de auto ook stroom terugleveren aan het gebouw om pieken in de energiebehoefte op te vangen. Tevens fungeert de Mitsubishi als noodvoorziening bij een stroomstoring.
Vehicle-to-Building (V2B)
Het is voor het eerst in Europa dat zogenoemde Vehicle-to-Building (V2B) techniek in de praktijk wordt toegepast. Volgens de samenwerkende partijen – Mitsubishi Motors, Engie en Hitachi – gaat het hier om een belangrijke innovatie voor de verduurzaming van bedrijven.
Bij de vestiging van #Engie in Zaandam is een @Mitsubishi_NL Outlander PHEV ingezet als energieopslag voor het kantoorgebouw. Vandaag zijn we bij de presentatie en horen alle ins en outs. pic.twitter.com/HUTlNXowvh
— ZERauto.nl (@zerautonl) April 18, 2018
Hoe werkt het?
Bij het gebouw van Engie staat een speciale lader van Hitachi. Die is niet alleen verbonden met het reguliere elektriciteitsnet, maar ook met de zonnepanelen die daar geïnstalleerd zijn. Als meer zonne-energie wordt opwekt dan nodig, wordt de overbodige stroom opgeslagen in de batterij van de Mitsubishi Outlander PHEV die aan die lader gekoppeld is.
Als het gebouw meer stroom nodig heeft dan op dat moment wordt geleverd, wordt de energie weer uit de accu van de auto gehaald. Hiermee worden hoge pieken in de energievraag opgevangen. En in het geval van een stroomstoring fungeert de elektrische auto als noodstroomvoorziening.
LEES OOK: “Aanbod elektrische auto’s explodeert in 2021”
Waarom belangrijk?
Huisvesting en mobiliteit zijn samen verantwoordelijk voor driekwart van de totale CO2-uitstoot van een dienstverlenend bedrijf. Slimme V2B-techniek kan daarom een belangrijke rol spelen bij het reduceren van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, evenals de verduurzaming en besparing op energiekosten voor bedrijven.
Een volgeladen lithium-ion accu (12 kWh) van een Mitsubishi Outlander PHEV bevat net zoveel energie als een gemiddeld gezin met twee kinderen per dag verbruikt. Twee à drie van V2B-laders zouden voldoende zijn voor een feilloze en duurzame energievoorziening van een gemiddeld MKB-bedrijf.
Bovendien kunnen kosten bespaard worden, omdat geen grote opslagbatterijen hoeven worden aangeschaft. Bedrijven die een grote hoeveelheid opslagbatterijen in de kelder hebben staan om zonne- of windenergie in op te slaan, betalen ook een torenhoge verzekeringspremie vanwege allerlei bijkomende risico’s.
Waarom Mitsubishi Motors?
De Mitsubishi Outlander PHEV wordt gebruikt bij allerlei projecten op het gebied van Vehicle-to-Grid (V2G) en Vehicle-to-Building (V2B), omdat dit de enige plug-in hybride die vanaf de introductie in 2013 al geschikt is om te laden en ontladen (bidirectioneel laden).
De meeste auto’s die voor een dergelijk project worden ingezet, moeten eerst worden aangepast. Bovendien rijden in Nederland ruim 25.000 Outlanders PHEV rond, waardoor er een goede beschikbaarheid is. Bij de meeste grote bedrijven in Nederland staat er wel een exemplaar voor de deur. Ook Nissan en Renault zijn betrokken bij diverse V2G-projecten. De Nissan LEAF is ook af-fabriek geschikt voor bidirectioneel laden.
LEES OOK: Mitsubishi en NewMotion slaan handen ineen voor groot V2G-project
Nog geen reacties