achtergrondafbeelding
2018 BMW i3S

‘Aanbod elektrische auto’s explodeert in 2021′

Over enkele jaren keuze uit meer dan honderd EV's

16 apr 2018, 17:49  •  Autonieuws  •  Door Nile van Leeuwen

Volgens de Europese milieu-organisatie Transport & Environment (T&E) wordt de lancering van nieuwe elektrische auto’s met opzet vertraagd. Veel autofabrikanten zouden er al klaar voor zijn, maar wachten bewust tot de nieuwe uitstootnorm verplicht is. Zo kunnen de merken meer winst maken met huidige modellen, gevolgd door een stortvloed aan nieuwe EV’s in 2021.

95 gram CO2/km

In 2021 worden de Europese uitstootnormen voor autofabrikanten verder aangescherpt. De gemiddelde CO2-uitstoot van het volledige modellenaanbod mag dan maximaal 95 g/km bedragen. Elektrische auto’s spelen een belangrijke rol om die doelstelling te halen.

T&E concludeert uit eigen onderzoek dat vrijwel alle grote autofabrikanten die doelstelling probleemloos halen door de lancering van geëlektrificeerde modellen, maar dat pas op het laatste moment zullen doen. Door nieuwe modellen uit te stellen, kunnen fabrikanten de voorraad ‘oude’ benzine- en dieselmodellen wegwerken en de winst maximaliseren.

T&E is hier niet blij mee en verwijt de automakers dat het milieu hiervoor de prijs betaalt. Het uitstellen van nieuwe modellen, in combinatie met de enorme populariteit van (onzuinige) SUV’s, is de daadwerkelijke reden dat de CO2-uitstoot van het Europese wagenpark in 2017 voor het eerst in vele jaren weer is gestegen, stelt het milieu-instituut.

Volgens de onderzoekers van T&E hoeven we in 2018 en 2019 relatief weinig nieuwe EV’s te verwachten, maar zal het aanbod daarna explosief toenemen. In 2021 is het EV-aanbod vervijfvoudigd ten opzichte van nu, is de verwachting. Autokopers hebben dan keuze uit meer dan honderd verschillende EV’s.

LEES OOK: BOVAG: “elektrische auto slechts nieuws voor garagehouders”

EV-aanbod 2021

1 reactie

  1. evrijder schreef:

    Net als China doen: 10% (in 2019) van je totale verkopen moet EV zijn.
    Dan ga je ze produceren en niet te duur in de markt zetten. Grote fabrikanten werken inmiddels samen met een Chinese fabrikant aan goedkopere EV’s.

    In EU kunnen ze wachten en ze veel te duur verkopen (oa door kunstmatig beperkte productie en gewoon hogere marges nemen).


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.