Polestar neemt nieuw hoofdkantoor in Gotenburg in gebruik
Thomas Ingenlath, CEO Polestar: "Ik zie een V6 als iets uit het verleden"
Door Wouter Vastenhout . Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Er reizen twee exemplaren de wereld rond. Om belangstellenden te verleiden een pre-order te plaatsen. We hebben het over de Polestar 1, een plug-in hybride sportauto met 441 kW/600 pk. Polestar nodigde ZERauto.nl uit om de coupé in Gotenburg te komen bekijken. Verder spraken we kort met CEO Thomas Ingenlath.
Kort nadat we in Gotenburg geland zijn, worden we gereden naar Torslanda, circa drie kilometer verderop. Deze voorstad van Gotenburg is vooral bekend als thuisbasis van Volvo Cars, de moedermaatschappij van Polestar. Tot voor kort hield het performance-label zich vooral bezig met het tunen van Volvo-modellen om ze vervolgens in smurfenblauw op de markt te brengen (zie de foto onderaan voor de S60 Polestar).
Check de Volvo S60 en V60 Polestar
Polestar heeft torenhoge ambities
Als er een merk is dat duidelijk maakt hoe de auto-industrie op het punt staat ingrijpend te veranderen, is het Polestar wel. Volvo transformeert zijn tuning-dochter om tot een volwaardig automerk dat louter geëlektrificeerde auto’s ontwikkelt en fabriceert. Van brullende pk’s naar zoemende kilowatts dus. De ambities zijn torenhoog.
Directe concurrent van Tesla Model 3
Na de Polestar 1 komen de Polestar 2 (een directe concurrent van de Tesla Model 3) en de Polestar 3 (een SUV). Deze zijn volledig elektrisch; de Polestar 1 is dat niet. “Beschouw de Polestar 1 als het overgangsmodel naar de volledig elektrische modellen”, vertelt Thomas Ingenlath van Polestar. De Senior Vice President Design van Volvo is tevens CEO bij Polestar (de man in het goudgele pak).
Polestar moet bovenal rijplezier geven
“Onze roots liggen in het sneller maken van Volvo’s”, gaat Ingenlath verder. “Maar dat verandert drastisch. Onze focus ligt niet langer op de 0 tot 100-acceleratie. Polestar auto’s moeten bovenal rijplezier geven. En een uitstekende handling bieden. Geen vibraties, geen motorgeluid. Geloof me, ook ik hou van V6-motoren. Maar ik zie ze als iets uit het verleden. Ik romantiseer ze liever.”
Eigen design
We staan inmiddels oog in oog met de Polestar 1. Die ziet eruit als een coupéversie van de Volvo S90, maar dat is een bewuste keuze, aldus Ingenlath. “De Polestar 1 moet een brug slaan naar de toekomstige modellen. En ik kan beloven dat die een heel eigen design zullen hebben dat met niets te vergelijken valt.”
Blauwdruk Volvo Concept Coupé
Het design van de Polestar 1 is een blauwdruk van de Volvo Concept Coupé uit 2013, maar who cares? De Mona Lisa stamt uit de 16de eeuw (denken we) en ook die heeft haar glans nog niet verloren. De Polestar 1 ziet er dik uit. De sportstoelen zitten goed en ondersteunen het lichaam optimaal. Het dashboard is typisch Volvo; minimalistisch met een groot rechtopstaand multimediadisplay.
Trots op Volvo
Polestar nodigde ZERauto.nl tegelijkertijd uit om de opening van het nieuwe hoofdkantoor bij te wonen. In Gotenburg, op Volvo-terrein. Ook dat is een bewuste keuze, zegt pr-manager Brent Ellis. “De band die we met Volvo hebben, willen we uitdragen. Het is iets om trots op te zijn. We zijn een Scandinavisch merk. Bovendien ligt bij Volvo ligt een enorme hoeveelheid expertise voor het oprapen.”
“Het nieuwe hoofdkantoor vertegenwoordigt onze filosofie”, voegt Ingenlath toe. “Het is onderscheidend, net als Polestar. Zelfs bijna provocerend. Bovendien fungeert het als een stimulans voor het hele Volvo-terrein. Het straalt een volgende generatie mobiliteit uit”, aldus de man die verantwoordelijk is voor het design van onder meer de huidige Volvo XC90.
Polestar 1: 500 per jaar
Is het hoofdkantoor van Polestar feitelijk een vakkundig opgepimpt Volvo-kantoor uit de vorige eeuw, de nieuwste productiefaciliteit is dat beslist niet. Een gloednieuw, uiterst indrukwekkend state-of-the-artfabriek in Chengdu, China (zie foto hieronder). Medio 2019 begint hier de productie van de Polestar 1. Er worden jaarlijks 500 exemplaren gebouwd. En hij komt ook naar Nederland.
Prijs Polestar 1
De prijs van de Polestar 1 maakt het merk later bekend. De prijs in Duitsland is inmiddels wel vastgesteld: 155.000 euro inclusief belastingen. “Een koopje gezien het werk dat erin zit”, sluit Ingenlath af. De carrosserie is van koolstofvezel. Met een koppel van 1.000 Nm. Een pure rijdersauto, belooft Polestar. We kunnen niet wachten om de weg op te gaan.
Nog geen reacties