Autotest – Audi Q5 50 TFSI e plug-in hybride (2020)
Veel comfort, indrukwekkende prestaties en best zuinig
Door Wim Otten . Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Deze Audi Q5 50 TFSI e plug-in hybride van maar liefst 2.105 kg rijklaar haalde tijdens de test een praktijkverbruik van gemiddeld 1 op 15,8. Dus ja, met stekkeren kun je de brandstofconsumptie verlagen, ook van een zwaargewicht als deze SUV.
Trend in autoland
Fabrikanten maken auto’s groter en soms ook hoger. Het is een trend van de afgelopen jaren. In alle formaten zie je deze crossovers en SUV’s steeds meer terug in het straatbeeld. Ze zijn populair. Kopers waarderen de hogere instap en zitpositie. Door beter zicht op de weg en het verkeer is rijden relaxter en voelt het veiliger.
Meer luchtweerstand
Echter, grotere auto’s zijn zwaarder en hogere auto’s hebben meer luchtweerstand. Dat is niet gunstig voor het brandstofverbruik en de emissie. Helemaal niet in de huidige tijd. Het beleid is juist nu gericht op inperking van de uitstoot van CO2 en stikstof.
“Hogere auto’s hebben meer luchtweerstand.”
Tussenoplossing
Elektrisch rijden is een oplossing, zoals met de SUV Tesla Model X. Dan zijn er immers – op lokaal niveau – geen uitlaatgassen. Een tussenoplossing is hybride aandrijving, waarbij een elektromotor de verbrandingsmotor ondersteunt. Audi is een van de merken die deze optie in de strijd werpt, onder meer voor de Q5.
Overbruggen
Hier gaat het om een plug-in hybride, die je ook aan de laadpaal of het stopcontact kunt koppelen, om de batterij op te laden. Dan kun je een redelijke afstand helemaal elektrisch rijdend overbruggen. Bij deze Audi Q5 50 TFSI e is dat volgens de boordcomputer 54 kilometer.
“Volgens de boordcomputer is 54 kilometer elektrisch rijden mogelijk.”
Elektrisch rijbereik Audi Q5 50 TFSI e
In de stad met niet al te hoge snelheden en vaker afremmen (en dus bijladen van de batterij) zal dat lukken. Met stukjes buitenweg en snelweg is dat minder. Wij noteerden gemiddeld in het gunstigste geval een elektrisch bereik van 40 km, voordat de viercilinder benzinemotor van 2,0-liter bijsprong.
Nooit helemaal leeg
Audi heeft het echter klaargespeeld om benzinemotor en elektromotor slim met elkaar te laten samenwerken. De batterij is nooit helemaal leeg. Altijd als je optrekt, is de aandrijving de eerste tientallen meters elektrisch. Dan start pas de verbrandingsmotor. Ook bij gas los gaat die uit en rolt de auto door. Daar zit verdraaid veel besparing in.
“Minder uitstoot betekent ook minder belasting.”
Het gemiddeld verbruik
In elk geval halen we in de test een gemiddelde van 1 op 15,8. Zelfs met een niet aan de stekker geladen batterij kwam het verbruik over een rit van 75 km nog uit op 1 op 15,4. Hier zie je dus wat een slim geregelde hybride-aandrijving kan opleveren, ook voor een auto van maar liefst 2.105 kg en met quattro vierwielaandrijving.
Krachtig
Minder uitstoot betekent ook minder belasting. Daardoor is de Audi Q5 50 TFSI e niet eens zo heel stevig aan de prijs als je kijkt naar de uitrusting en prestaties. Hij zit momenteel onder de 65.000 eur0. Maar dan heb je wel een aandrijflijn die 299 pk gecombineerd vermogen levert en 370 Nm trekkracht. In 6,1 seconden snelt deze Audi naar de 100 km/uur.
“In de test halen we een gemiddelde van 1 op 15,8.”
Elektromotor
Gaspedaal vloeren vertaalt zich in een krachtige acceleratie, met dank aan ondersteuning van de elektromotor. Overigens kun je het prestatieniveau zelf inkleuren met Audi Drive Select. Van standje ‘efficiency’ tot aan ‘dynamic’.
Battery hold
Daarnaast is het mogelijk de hybride-aandrijflijn in te stellen op hoofdzakelijk elektrisch rijden (stad), op hybride met gebruik van de acculading en battery hold met behoud van de acculading. Zodat je bij binnenkomst van een stad genoeg stroom hebt om daar elektrisch te rijden.
“Met luchtvering (1.367 euro) is de demping en vering in standje comfort heerlijk zacht.”
Verfijnd
De Audi Q5 rijdt bijzonder verfijnd. Rijgeluiden dringen nauwelijks door in de auto. Ook de verbrandingsmotor is nagenoeg niet te horen. Een 7-traps automaat brengt de kracht over naar de wielen.
Comfortabel zitten
De voorstoelen zijn fors en bieden talrijke instelmogelijkheden, zoals ook een te verlengen zitting. In de geteste Q5 zijn ze bekleed met leer en alcantara, elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. Je betaalt er wel voor, maar de meerprijzen zijn bescheiden.
Luchtvering
Een andere comfortverhogende optie is de luchtvering (1.367 euro). Demping en vering is dan in de stand comfort echt heel zacht. In de rijpositie -offroad- gaat de hele wagen omhoog voor meer bodemvrijheid. Je kunt zeggen dat het niet nodig is, maar het systeem is een weldaad voor het rijgenot. Zeker als je van comfort houdt.
Doorgronden
De bediening van infotainment en navigatie gaat via stuur, spraak, een draaiknop op de middenconsole of met een touchpad. Het kost enige tijd om dat te doorgronden. Dat je bijvoorbeeld een EV-schakelaar moet indrukken om te kunnen kiezen uit de eerder genoemde keuzes hybride, elektrisch rijden en batterij sparen. Het lijkt simpeler te kunnen.
Virtual Cockpit
De Audi Virtual Cockpit, wat een digitaal instrumentarium is, biedt een enorme hoeveelheid informatie. Aanvankelijk heb je zoiets van wow, het is wel heel veel. Ook hier geldt: even de tijd nemen om te kijken wat het scherm te melden heeft. En je kunt de indeling trouwens ook veranderen, dus naar eigen inzicht en voorkeur inkleuren.
“De bediening van infotainment en navigatie kost enige tijd om te doorgronden.”
Conclusie
De Audi Q5 50 TFSI e is beslist geen budgetauto. Dat past niet bij dit merk. Dit model mengt zich in een markt waar plug-in hybrides van BMW en Mercedes-Benz ook zitten. Kopers zoeken luxe, exclusiviteit en hoge kwaliteit van materialen en afwerking. Die hebben daar geld voor over.
De Q5 scoort hier zeer zeker punten. Het is een gedistingeerd ogend model met een voorname uitstraling. De grote grille is een respect afdwingende element in het uiterlijk. De lijnen van de Q5 zijn verder ingetogen en stijlvol.
Het leuke is, dat je een grote auto hebt met veel comfort en heel hoge prestaties, die best zuinig rijdt. Hij is er vanaf 64.400 euro als Pro Line. Eerlijk gezegd zullen veel kopers kiezen voor financiering of leasing. In die zin is de prijs alleen van belang voor wie te maken heeft met bijtelling. En dan is een relatief gunstige aanschafprijs van een auto van dit kaliber een voor de portemonnee prettige bijkomstigheid.
Nog geen reacties