Onderzoek: dit is de ‘ideale actieradius’ van een elektrische auto
Hoeveel actieradius moet een elektrische auto werkelijk hebben zodat iedereen de overstap kan én wil maken? Deze vraag werd voorgelegd aan de circa 36.000 leden van Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). En die kwamen met een opmerkelijk antwoord.
De actieradius van een elektrische auto – ofwel het aantal kilometers dat je kunt rijden met een volgeladen batterij – blijft de gemoederen bezighouden. Logisch ook, want de actieradius bepaalt hoe ‘vrij’ je bent om rond te rijden zonder tussentijds te hoeven laden. Opladen duurt veel langer dan tanken en kan je dagplanning om zeep helpen. En dan maar hopen dat er überhaupt op je route of eindbestemming een laadpunt beschikbaar is.
Er zijn daarom veel automobilisten die voorlopig niet willen denken aan een 100% elektrische auto. Bij de VZR gaat het om 41% van de ondervraagde leden. Maar hoeveel actieradius moet een elektrische auto dan wél hebben om met een gerust hart de overstap te maken? Volgens het meest recente VZR-onderzoek is dat 750 kilometer! In 2019 vond 75% van de leden een actieradius rond de 600 kilometer nog voldoende.
Naarmate de tijd vordert en de gemiddelde actieradius van nieuwe elektrische auto’s steeds verder toeneemt, worden zakenrijders kennelijk ook veeleisender. Volgens het VZR-onderzoek neemt een kwart van de ondervraagde leden pas genoegen met een kleinere actieradius als de laadtijd aanmerkelijk wordt verkort.
LEES OOK: Verkoop elektrische auto’s in 2022: dit viel op
Techniek nog te duur
Het gaat nog vele jaren duren voordat een elektrische auto met een actieradius van 750 kilometer enigszins betaalbaar is voor de massa. Als dat überhaupt ooit gaat gebeuren, gezien de hoge productiekosten, het grote formaat en het enorme gewicht van een batterij die nodig is voor dit soort bereikcijfers.
Er zijn momenteel maar een paar modellen die zo’n groot rijbereik bieden volgens de officiële WLTP-meting. De Mercedes-Benz EQS bijvoorbeeld, met een prijskaartje vanaf een slordige 110.000 euro. Of een Lucid Air die zelfs 900 kilometer haalt, maar nog veel duurder is. Als je dat kunt betalen, maak je je niet druk om de actieradius en pak je desnoods gewoon een andere auto uit je garage om zorgeloos lange afstanden te rijden.
LEES OOK: Bijtelling elektrische auto in 2023: dit moet je betalen
Straks verplicht elektrisch?
Kortom: wie denkt dat een doorsnee elektrische auto met een actieradius van 750 kilometer binnen enkele jaren realistisch is, moet zijn verwachtingen bijstellen. Bovendien worden steeds meer leaserijders door hun werkgever ‘gedwongen’ om over te stappen naar een elektrische auto, ook al voldoet de actieradius niet aan hun wensen.
De komende jaren wordt de druk op bedrijven verder opgevoerd om duurzamer te ondernemen. Om inzicht te krijgen in de CO2-uitstoot van het zakelijke verkeer in Nederland, wil staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) dat alle bedrijven met meer dan 100 werknemers in kaart brengen hoeveel zakelijke kilometers per werknemer per jaar worden afgelegd. Met de verplichte rapportage van de grotere bedrijven wordt de komende jaren gekeken of de CO2-uitstoot daalt naar het gewenste niveau. Zo niet, dan worden mogelijk extra maatregelen genomen. De staatssecretaris onderzoekt zelfs of nieuwe zakenauto’s vanaf 2025 verplicht 100% elektrisch moeten zijn, als de CO2-reductie niet snel genoeg gaat.
Nog geen reacties