Nu van dichtbij: elektrische Ford Mustang Mach-E maakt indruk
Ford haalt zijn beste paard van stal.
Door Ruben Jason Penders . |
Na de Focus Electric die tussen 2013 en 2014 kortstondig leverbaar was, gaat Ford nu écht van start in het elektrische segment. En hoe! Met de Mustang Mach-E zet Ford meteen hoog in en gebruikt het één van de bekendste modelnamen ooit. Vandaag maken we voor het eerst kennis met de Mach-E, die heel eventjes in Nederland is.
Grof geschut
Met de nieuwe Ford Mustang Mach-E opent het Amerikaanse merk direct de aanval op de Tesla Model Y, die naar verwachting in het najaar van 2020 op de markt komt, in dezelfde periode als de Mustang Mach-E.
Gezien de populariteit van Tesla heb je daar wel grof geschut voor nodig. En dus heeft Ford alles uit de kast gehaald om een dijk van een auto te ontwikkelen. De makers kozen zelfs een van de bekendste modelnamen in de autogeschiedenis: Mustang.
Daar kun je natuurlijk vraagtekens bij zetten, zeker als je een beetje nostalgisch bent. Maar het is 2020 en de automarkt staat op z’n kop door de elektrische revolutie die gaande is. Wil je die revolutie ongeschonden uitkomen, dan kun je er maar beter alles aan doen om het elektrische model goed in te markt te zetten. De naam Mustang zal daarbij een handje helpen.
ZIE OOK: Alle details nieuwe Ford Mustang Mach-E (2020)
Mustang design
De Ford Mustang Mach-E heeft uiterlijke kenmerken die je van een Ford Mustang verwacht, zoals de lange motorkap. Die heeft hij uiteraard niet nodig voor een grote V8-motor, maar het ziet er wel sportief uit. Ook de koplampen doen denken aan die van de traditionele Mustang. Ze ogen zeer agressief.
Grille
De grille is een ander verhaal. Er is namelijk geen grille. Er is geen verbrandingsmotor die gekoeld moet worden en dus zijn geen luchtopeningen nodig.
Wat ligt er dan wel onder de motorkap? Ten eerste: bagageruimte Zo’n 100 liter! Maar ook een elektromotor als je voor de Mustang Mach-E met vierwielaandrijving kiest. Standaard heeft de Mach-E één elektromotor en achterwielaandrijving.
Interieur
Dat Ford zich vooral richt op de Tesla Model Y als belangrijkste concurrent van de Mustang Mach-E blijkt ook uit het interieur met het enorme beeldscherm in het midden. Vergelijkbaar met wat Tesla al jaren doet.
De touchscreen in de Mustang Mach-E is maar liefst 15,5 inch groot. Dat is ongeveer de grootte van een laptop scherm. Op het beeldscherm draait de nieuwe generatie van het infotainmentsysteem Ford SYNC en wordt ‘over-the-air’ van updates voorzien. Erg fraai is ook de draaiknop voor het audiovolume die als het ware in het beeldscherm is verwerkt.
Het is echter niet het enige display in de Mustang Mach-E. Ook het instrumentencluster achter het stuurwiel is volledig digitaal, waarop zaken als snelheid, laadstatus en andere zaken zijn af te lezen. Dat hoef je dus niet uit je ooghoeken te doen op het grote scherm. Een functie waar veel Tesla Model 3 rijders misschien wel jaloers op zijn.
Achterin
Op de achterbank passen met gemak drie personen. Daarmee is dit de eerste Mustang die ruimte biedt aan vijf inzittenden. Vooral het ontbreken van een middentunnel zorgt voor prettig veel beenruimte achterin.
Als we de achterklep openen, zien we een bagageruimte waar minimaal 420 liter in past. Als je de rugleuning van de achterbank volledig plat legt, wordt die ruimte uitgebreid tot 1.400 liter.
Knoppen
Een groot touchscreen in de auto is fijn en modern, maar tijdens het rijden niet altijd even handig. Gelukkig zitten op het stuur nog wel bedieningsknoppen om functies te bedienen met minimale afleiding.
Verder straalt het interieur veel rust uit. Het is niet zo minimalistisch als in een Tesla, maar het zit er dicht tegen aan. Zo zijn de ventilatieroosters doorgetrokken, iets wat we ook in de Tesla Model 3 zien. Het oogt allemaal erg fraai en futuristisch.
In het midden zitten nog bekerhouders en een inductielader om een smartphone draadloos op te laden. De auto heeft uiteraard geen schakelpook, maar via een ronde draaiknop schakel je tussen Park, Drive, Neutraal en Reverse,
ZIE OOK: Alle prijzen van alle elektrische auto’s in 2020
Prijzen en specificaties
De Ford Mustang Mach-E wordt leverbaar met keuze uit twee batterij-opties en met achterwiel- of vierwielaandrijving. Hier een kort overzicht:
Mach-E 75 RWD
Vanaf 49.925 euro
75,7 kWh batterij
450 km actieradius
Achterwielaandrijving
190 kW (258 pk) vermogen
415 Nm koppel
Mach-E 98 RWD
Vanaf 58.075 euro
98,8 kWh batterij
600 km actieradius
Achterwielaandrijving
210 kW (285 pk) vermogen
415 Nm koppel
Mach-E 75 AWD
Vanaf 57.665 euro
75,7 kWh batterij
420 km actieradius
Vierwielaandrijving
190 kW (258 pk) vermogen
415 Nm koppel
Mach-E 98 AWD
Vanaf 67.140 euro
98,8 kWh batterij
540 km actieradius
Vierwielaandrijving
248 kW (338 pk) vermogen
565 Nm koppel
First Edition en GT
Ter gelegenheid van de lancering wordt de Mustang Mach-E tijdelijk leverbaar in de uitvoering First Edition op basis van de ‘98 AWD’. Deze versie kost 70.940 euro en heeft een bomvolle standaarduitrusting met allerlei extra’s.
In 2021 komt ook nog een extra sportieve Mustang Mach-E GT. Deze heeft een agressievere uitstraling, een adaptief sportonderstel en twee elektromotoren die samen 342 kW (465 pk) en 830 Nm leveren, goed voor een sprint van 0-100 km/u in minder dan 5,0 seconden. De prijzen hiervan zijn nog niet bekend.
Nog geen reacties