
Elektrische auto’s: dit zijn de prijzen in 2020
Aanbod groter dan ooit!
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het aanbod batterij-elektrische auto’s is groter dan ooit! Welgeteld zijn er nu al bijna vijftig modellen met een batterij-elektrische aandrijflijn. In dit overzicht zetten we van die modellen de prijzen voor 2020 op een rij. De prijzen zijn opgevraagd op 30 december 2019.
Prijzen elektrische auto’s in 2020
In onderstaand overzicht zetten we de batterij-elektrische auto’s niet op volgorde van prijs, maar op naam. Prijzen kunnen mogelijk nog wijzigen, bovendien kunnen er in deze lijst nog modellen ontbreken. De goedkoopste BEV in dit overzicht is de Skoda CITIGOe iV met een vanafprijs van 23.290 euro. De Porsche Taycan Turbo S vormt de bovengrens met een vanafprijs van 191.000 euro.
Overzicht prijzen 2020
Audi e-tron 50 quattro – 71.900 euro
Audi e-tron 55 quattro – 85.250 euro
BMW i3 – 42.411 euro
DS 3 Crossback e-Tense – 43.190 euro
Ford Mustang Mach-E 75,7 kWh – 49.925 euro
Ford Mustang Mach-E 98,8 kWh – 58.075 euro
Ford Mustang Mach-E AWD 75,7 kWh – 57.665
Ford Mustang Mach-E AWD 98,8 kWh – 67.140 euro
Ford Mustang Mach-E AWD First Edition 98,8 kWh – 70.940 euro
Honda e 136 pk – 35.330 euro
Honda e Advance 154 pk – 38.330 euro
Hyundai IONIQ – 36.995 euro
Hyundai KONA Electric 39 kWh – 36.795 euro
Hyundai KONA Electric 64 kWh – 41.595 euro
Jaguar I-Pace – 81.800 euro
Kia e-Niro 64 kWh – 44.995 euro
Kia e-Soul 64 kWh – 42.995 euro
Lexus UX 300e Electric – nog niet bekend
Mazda MX-30 – 33.990 euro
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic – 80.995 euro
MG ZS EV – 30.985 euro
MINI Cooper SE – 34.900 euro
Nissan LEAF 40 kWh – 36.990 euro
Nissan LEAF e+ 62 kWh – 45.850 euro
Opel Ampera-e – 44.799 euro
Opel Corsa-e 50 kWh – 30.999 euro
Peugeot e-2008 EV 50 kWh 136 – 40.930 euro
Peugeot e-208 EV 50 kWh 136 – 36.250 euro
Polestar 2 – 60.800 euro
Porsche Taycan 4S – 109.900 euro
Porsche Taycan Turbo – 157.100 euro
Porsche Taycan Turbo S – 191.000 euro
Renault ZOE R110 52 kWh – 33.590 euro
Renault ZOE R135 52 kWh – 35.190 euro
Seat Mii Electric – 23.400 euro
Skoda CITIGOe iV – 23.290 euro
Smart EQ Forfour – 23.995 euro
Smart EQ Fortwo – 23.995 euro
Smart EQ Fortwo Cabrio – 26.995 euro
Tesla Model 3 Long Range – 58.980 euro
Tesla Model 3 Performance – 64.580 euro
Tesla Model 3 Standard Range Plus – 48.980 euro
Tesla Model S Long Range – 87.800 euro
Tesla Model S Performance – 104.700 euro
Tesla Model X Long Range – 93.600 euro
Tesla Model X Performance – 109.800 euro
Volkswagen e-Golf – 34.296 euro
Volkswagen e-Up – 23.475 euro
Volkswagen ID.3 1ST – 38.000 euro
Volvo XC40 P8 AWD Recharge – 59.900 euro
wie gaat die premie betalen?degenen die geen ev kunnen betalen,zoals met de zonnepanelen?altijd weer diene zever…..
diegenen die minder middelen hebben moeten nu eenmaal prioriteiten stellen,
ik rij ondertussen ev gedurende 3 jaar,en nee ik heb geen behoefte aan tesla prijzen,nog aan auto’s ter grote van een slagschip.
ik ga dan ook geen 2 -3 keer per jaar voor enkele weken in de zon liggen of op skivakantie,
en ik betaal mijn wagen zelf,geen lease salaris of bedrijfswagen.
die premie’s zijn best betaalbaarbaar als ze die ook uitbetalen aan diegenen die het nodig hebben.
wie een auto koopt van 50000 bv heeft die premie inderdaad niet nodig,die gaan hun beslissing niet laten beinvloeden door een premie van 2500 e ,diegenen die zoiets kopen geven het dubbele van het premiebedrag uit aan nutteloze luxe items.
schaf de premie af voor alles boven 35000bv,en verdeel het vrijgekomen bedrag onder de anderen.
maar nee ,we gaan het voetvolk toch niet helpen zeker?
just hetzelfde als die belachelijke 21%btw op een(luxe) produkt als electriciteit.
bedankt politiek,jullie flikken het maar weer.
@Wim
Je hebt gelijk, Wim.
M’n verontschuldiging. Toch jammer dat de subsidie is stopgezet.
Heeft iemand nieuws over de Nederlandse subsidies voor particulieren?
@Luc
Via volgende link krijg je een overzicht van de premie: https://www.vlaanderen.be/premie-voor-een-nieuw-zero-emissie-voertuig#bedrag
De Seat Mii electric heeft een cataloguswaarde van 21.190 euro. Dat is lager dan 31.000 euro. Vandaar een premie van 4.000 euro.
@Geert
Subsidies en premies zijn hulpmiddelen om nieuwe, milieuvriendelijke technologieën opgestart te krijgen. Voor de zonnepanelen is er nogal royaal en lang gesubsidieerd in Vlaanderen. Het heeft wel een gunstig effect gegenereerd op de hoeveelheid groene stroom en de productiekost van panelen. Hierdoor zijn ze nu zonder subsidie rendabel geworden. Hetzelfde effect zouden we moeten krijgen voor de elektrische wagens. De budgetten voor de premies lagen alvast een grootte orde lager dan voor de zonnepanelen (5 miljoen euro per jaar). Men had kunnen beslissen om alleen de goedkope elektrische wagens verder te subsidiëren. Dan was het voordeel beschikbaar voor Jan modaal. De laadpalen zullen wel volgen als er meer elektrische voertuigen op de weg komen.
@Wim Pauwels
De Vlaamse premie was maximum €4000,- Voor de Seat uit jouw voorbeeld kreeg je zeker geen €4000,-
Het is zeker een foute beslissing van de Vlaamse regering om de premie af te schaffen.
Ik ben ontzettend nieuwsgierig welke premie (subsidie) de Nederlandse regering in petto heeft voor particulieren en wanneer ze dit bekend gaan maken.
Iemand een idee?
Wie gaat die premies betalen ,,zal het zijn zoals met de zonnepanelen die mensen die geen kunnen betalen
De Mii Electric is van Seat, niet van Skoda. In Vlaanderen is de catalogusprijs 21.190 euro. Seat geeft een extra korting van 1.500 euro. De Vlaamse overheid geeft een premie van 4.000 euro. Netto prijs inclusief BTW: 16.000 euro (voor bestellingen tot en met 31/12/2019). Dit is momenteel de goedkoopste elektrische wagen in Vlaanderen en bovendien een met een prima rijbereik (260 km WLTP). Helaas vervalt de Vlaamse premie in 2020. Voor snelle beslissers.