Moet ik wegenbelasting betalen voor een elektrische auto?
Wegenbelasting is een vorm van houderschapsbelasting die je moet betalen als een auto op jouw naam staat. Maar er zijn uitzonderingen. Lees hier alles over de wegenbelasting voor elektrische auto’s en modellen met een andere vorm van elektrificatie.
De wegenbelasting – door de belastingdienst ook wel motorrijtuigenbelasting (MRB) genoemd – wordt in rekening gebracht zodra een auto van jonger dan 40 jaar oud op naam van een privépersoon of bedrijf wordt gezet.
De hoogte van de wegenbelasting is gebaseerd op het type voertuig, het type brandstof, het gewicht van de auto en de provincie waar de eigenaar van de auto staat ingeschreven. Je kunt zelf kiezen of je de wegenbelasting per maand, per kwartaal of per jaar betaalt.
Wegenbelasting elektrische auto
De overheid zo veel mogelijk mensen aansporen om hun benzine- of dieselauto weg te doen en over te stappen naar een milieuvriendelijke elektrische auto. Om de overstap extra aantrekkelijk te maken, hoef je voor een elektrische auto (of een waterstofauto) geen wegenbelasting te betalen.
Maar let op: dit duurt niet lang meer. De vrijstelling van wegenbelasting voor elektrische auto’s duurt nog tot eind 2024, daarna wordt de vrijstelling afgebouwd.
Vanaf 1 januari 2025 betaal je een kwart van het normale tarief en vanaf 2026 krijg je helemaal geen korting meer. Dan betaal je het volledige MRB-tarief voor een elektrische auto. Zoals het ernaar uitziet, worden de MRB-tarieven van elektrische auto’s gelijk getrokken met die van een benzineauto’s.
LEES OOK: Welke belastingvoordelen zijn er voor elektrische auto’s?
Wegenbelasting hybride en plug-in hybride
Voor hybride auto’s en plug-in hybrides gelden geen afwijkende tarieven voor de wegenbelasting. Je krijgt wel 50% korting op de wegenbelasting als de auto tussen de 1 en 50 gram CO2/km uitstoot. In de praktijk zijn dat alleen plug-in hybrides.
Die 50% korting geldt nog tot eind 2024. Met ingang van 2025 daalt die korting naar 25% en vanaf 2026 betaal je het volledige MRB-tarief.
Wegenbelasting hybride en plug-in hybride bestelauto
Voor een hybride en plug-in hybride bestelauto gelden wel afwijkende regels met betrekking tot de wegenbelasting. Bij de berekening van de wegenbelasting wordt het voertuiggewicht met 125 kg verminderd, waardoor de bestelauto in een lagere gewichtsklasse valt en je dus minder wegenbelasting betaalt. Op deze manier wordt het hogere gewicht vanwege het zware hybridesysteem gecompenseerd.
Hoeveel is de helft van wat? Wat zijn de wegenbelasting kosten voor range rover evogue r dynamic hybride benzine
Niemand kan 5 jaar vooruit kijken, de regering ook niet. Ik kan wel begrijpen dat ze dergelijke regelingen een einddatum geven – dan kan tegen die tijd altijd nog bekeken worden hoe de kosten van het wegennet worden verdeeld over degenen die er gebruik van maken. Kan me niet voorstellen dat over 5 jaar je ineens van 0 euro wegenbelasting gaat naar 75 euro per maand, louter omdat die electrische auto zo zwaar in gewicht is. Dus afwachten maar, het zal wel goed komen. Naarmate er meer electrische auto’s komen, zullen ze ook goedkoper in aanschaf worden. En als op enig moment 50% electrisch rijdt, is het ook niet eerlijk om die andere 50% weggebruikers volledig voor de kosten van het wegennet te laten opdraaien. Zo zal er ongetwijfeld op enig moment ook wel weer BPM op electrische auto’s komen. En dat is allemaal heel logisch ook.
Wat is onzin, waarom moeten we wegenbelasting betalen? Na 2025 heeft een elektrische auto in NL geen zin meer om hem te bezitten. WTF. Onze eigen regering steelt alleen geld uit onze portemonnee, zelfs als u hier miljoenen verdient, krijgt u er nog steeds een hoge boete op. Dat is niet eerlijk. Nederland is het enige land in Europa waar je wegenbelasting moet betalen, dus stom ben je, ik ga in dit shit weer niet op de fiets rijden. We moeten die klootzakken in de regering veranderen, iemand die dit land echt beter maakt. Ik dacht dat als mijn auto nul CO2 heeft, het niet schadelijk is, dus het kan vrij zijn van wegenbelasting.
Hallo zijn net terug van vakntie .Oostenrijk waar men bulten HOUT bij hun huis hebben liggen voor de winter.alles gaat daar nog op HOUT ..(dat is een schone verbrandijng geen Co2 .gas vervuild alleen maar volgens die domme mensen in Den Haag )…dat zijn mensen die hun studie op terrasje hebben afgemaakt .maar niet kunnen nadenken en geen druppel ervaring hebben ….
Deze regering is sowieso op geen enkel vlak betrouwbaar; het wordt hoog tijd dat er minder op die kwal van een Rutte wordt gestemd. Als er 1 persoon in deze regering zit die nog nooit een belofte echt is nagekomen is hij dat wel.
Op welk vlak is de overheid wel te vertrouwen?
Continu wordt het volk een worst voorgehouden en als er genoeg naar de worst gehapt wordt, krijgen we de dummy.
We stoten massaal de diesel af, maar deze zelfde auto rijdt vrolijk door in andere landen.
Nederland wil altijd het beste jochie van de klas zijn. Allemaal over de rug van Jan met de pet.
Het “klimaat” is een zoveelste melkkoe. Laat het volk maar investeren in warmtepompen, zonneboiler, zonnepanelen. Dan bouwen we zelf 5 gasturbine energiecentrales en de grootverbruikers (industrie) krijgen subsidie en een dikke korting op energie als zijnde grootverbruikers.
Nu stroom leveren aan het net en je krijgt 7 tot maximaal 10 cent. Wil je je (zelf opgewekte) stroom (terug)kopen, dan betaal je gewoon weer de volle mep.
Wordt het “milieu” hier echt beter van? Of zit er iemand maandelijks met het kwijl in de mondhoeken naar het banksaldo te kijken?
Willen wij de vrije val qua natuur, milieu, klimaat willen remmen, dan moet er rigoureus geschrapt worden….. En dat gaat toch niet gebeuren.
Get rich, or die trying!
Leuk dat ze zeggen dat er aanwijzingen zijn om de regeling voor elektrische auto’s door te zetten tot 2025 maar ik vindt deze regering niet te vertrouwen op dit blak. De auto die ik op het oog heb weegt 1600 kg volledig elektrisch en rij veel. Wordt niet blij van volle wegenbelasting.