Dit is de Toyota Fine-Comfort Ride Concept
Studiemodel laat mogelijkheden waterstofauto zien
Een futuristische premium brandstofcelauto, dat is de Toyota Fine-Comfort Ride Concept. Toyota omschrijft het model zelf als ‘a new form of the premium saloon’. Met het model onderzoekt Toyota de verdere mogelijkheden van brandstofcelauto’s.
Waterstof
Toyota gelooft heilig in waterstoftechnologie, maar werkt ook aan auto’s met volledig elektrische aandrijving. Toegegeven, een brandstofcelauto heeft ook elektromotoren, maar gebruikt geen accupakket als energiebron. Zo’n EV-auto met accu is volgens Toyota geschikt voor kortere afstanden, voor een stadsauto dus. Voor de langere afstanden is een waterstofauto geschikt.
1.000 kilometer
Over actieradius gesproken: die van deze Fine-Comfort Ride moet ongeveer 1.000 kilometer bedragen (gemeten met Japanse testcyclus). Het tanken duurt drie minuten, gelijk aan een auto met conventionele brandstofmotor.
Diamant
Het exterieur van de auto heeft de vorm van een diamant met als resultaat een passagierscompartiment dat in het midden breder is dan aan de vóór- en achterzijde. Passagiers hebben op deze manier maximale ruimte. Door de wielen ver op de hoeken te plaatsen ontstaat nog extra binnenruimte. In elk wiel monteert Toyota overigens een elektromotor.
Afmetingen
De Fine-Comfort Ride is 4.830 mm lang, 1.950 mm breed en 1.650 mm hoog. De wielbasis bedraagt 3.450 mm. Binnen die lange wielbasis creëert Toyota zes zitplaatsen, met op de eerste en tweede zitrij twee verstelbare zitplaatsen. De stoelen op deze rijen passen zich aan het postuur van de passagier aan.
Tokyo Motor Show
De Toyota Fine-Comfort Ride debuteert op de Tokyo Motor Show 2017 die op 28 oktober tot en met 5 november voor het publiek geopend is.
Nog geen reacties