IONIQ 5: dit gaat hem worden
Eerste model op basis van Electric-Global Modular Platform (E-GMP)
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In februari 2021 onthult Hyundai de IONIQ 5. Niet onder de naam Hyundai, maar als IONIQ. Want IONIQ wordt binnen Hyundai een nieuwe modellenlijn voor 100 procent elektrische auto’s. De komende drie jaar verschijnen er drie batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), waarvan de IONIQ 5 de allereerste is. De IONIQ 6 en IONIQ 7 volgen later. Dit is een voorproefje van de 5.
E-GMP
De IONIQ 5 is het eerste model dat is gebaseerd op het Electric-Global Modular Platform (E-GMP), het recent onthulde platform voor de volgende generatie elektrische auto’s. Doordat E-GMP volledig schaalbaar is, vormt het een basis voor voertuigsegmenten van zowel sedans, SUV’s als C-SUV’s. Hyundai Motor Group gebruikt het E-GMP-platform voor modellen in het C-, D- en E-segment. Bovendien vormt het platform ook de basis voor een commercieel voertuig, genaamd de RoboTaxi.
Teaserbeelden IONIQ 5
Maar dat alles is vooralsnog toekomstmuziek. De IONIQ 5 wordt zoals gezegd al in februari 2021 gepresenteerd. Deze teaserbeelden moeten het publiek opwarmen voor hetgeen wat komen gaat.
Pixels
De voorzijde van de IONIQ 5 wordt gesierd door een matrix van op pixels geïnspireerde verlichting, als verwijzing naar de digitale technologie in de auto. De IONIQ 5 is ook het eerste model van Hyundai dat voorzien is van een schelpvormige motorkap, die doorloopt over de volledige breedte van de neus en daarmee zorgt voor een strakke en hightech look. Als basis van de IONIQ 5 staat de Hyundai 45 Concept EV. IONIQ kiest ook voor een milieuvriendelijke kleur-materiaalafwerking (Color Material Finish – CMF). Rollen doet de ‘vijf’ op 20-inch lichtmetaal.
Milieuvriendelijke materialen
SangYup Lee, Senior Vice President en Head of Hyundai Global Design Center van Hyundai: “Het interieur is opgebouwd uit milieuvriendelijke materialen, wat onze toewijding aan het bieden van nieuwe, duurzame en geavanceerde mobiliteitsoplossingen illustreert. Ons nieuwe line-up-merk IONIQ, dat speciaal voor elektrische auto’s is opgericht, gaat als eerste met de IONIQ 5 de relatie van de klant met zijn auto vernieuwen. Dat zal zorgen voor een nieuwe norm waaraan elke nieuwe elektrische auto en zijn design worden afgemeten.”
Foutje
Hyundai zal bij de wereldpremière in februari 2021 de mogelijkheid geven om de IONIQ 5 te reserveren. Door een foutje van Hyundai Oostenrijk weten we nu al welke specificaties de IONIQ 5 heeft. Het land publiceerde per ongeluk al wat gegevens van de IONIQ 5 online. Hieronder een beknopte samenvatting:
IONIQ 5 – voorlopige gegevens
Lengte: 4,64 meter
Breedte: 1,89 meter
Hoogte: 1,6 meter
Wielbasis: 3 meter
Batterijtypes: 58 kWh en 73 kWh
Actieradius 58 kWh: 450 km (WLTP)
Actieradius 73 kWh: 550 km (WLTP)
Aantal elektromotoren: 2
Systeemoutput: 313 pk (230 kW)
Aandrijving: AWD
0-100 km/u: 5,2 seconden
Opladen AC: 11 kW 3-fasen
Zonnepanelen: op het dak om actieradius te vergroten
Nog geen reacties