Hyundai’s Solar Roof Charging systeem komt naar meer modellen
Nieuwe Hyundai Sonata Hybrid eerste met dit systeem
Niet voor Nederland, maar wel noemenswaardig: de eerste hybride auto van Hyundai met een zogeheten Solar Roof Charging systeem. Deze nieuwe Hyundai Sonata Hybrid heeft het. De komende jaren zal Hyundai de technologie uitrollen over meer modellen.
Zonne-energie
Dankzij het Solar Roof Charging systeem wordt zonne-energie gebruikt om energie op te wekken voor de batterij. Volgens Hyundai neemt hierdoor de brandstofefficiency toe, vermindert de CO2-emissie en wordt de actieradius groter.
Schone mobiliteit
“Deze technologie met zonnepanelen op het dak laat goed zien dat Hyundai Motor op weg is naar het aanbieden van schone mobiliteit. Met deze technologie kunnen onze klanten de emissie actief nog verder verlagen”, zegt Hyundai’s Senior Vice President Yang. “We streven naar verdere toepassing van deze technologie op andere duurzame modellen in onze line-up.”
Solar Roof Charging systeem
Waaruit bestaat het systeem eigenlijk? Dat lichten we graag even toe. Het Solar Roof Charging systeem bestaat uit een structuur van silicone zonnepanelen op het dak van de auto. De zonnepanelen kunnen de batterij met 30 tot 60 procent per dag opladen, ook tijdens het rijden. Met zes uur per dag laden met zonnestroom kan het rijbereik van een hybride-auto op jaarbasis met 1.300 kilometer toenemen.
Ondersteunende rol
Het systeem bestaat ook uit een omvormer die de opgewekte zonne-energie omzet naar een voltage om de batterij op te laden. In eerste instantie vervult het systeem vooral een ondersteunende rol voor het opladen van de batterij, maar in de toekomst opent het perspectieven om voertuigen helemaal zonder fossiele brandstoffen te laten rijden.
Europese markt
De nieuwe Sonata is al leverbaar in Korea en komt binnenkort ook in Noord-Amerika op de markt. Hyundai heeft momenteel nog geen plannen om de verkoop van dit model naar de Europese markt uit te breiden, maar bekijkt wel de mogelijkheid om het Solar Roof Charging systeem op andere modellen beschikbaar te maken.
Dat zeg ik al zolang we e.l. auto’s in gebruik hebben.
Omdat er flexibele panelen al enige tijd bestaan kunnen we eigenlijk de gehele auto aan de bovenzijde daar mee bedekken zodra de accu techniek geoptimaliseerd is kan je geheel electrische zelf opladen zonder paniek voor het zoeken naar een laadpaal jezelf acceptabel verplaatsen.
Wellicht worden dan ook de ombouwkosten van de huidige motoren en autodaken naar dit systeem dusdanig dat het gemeengoed k an gaan worden.