Hyundai ziet ze vliegen, presenteert elektrische vliegende auto
In samenwerking met Uber Elevate ontwikkeld
Stedelijke mobiliteit in de toekomst, hoe zal dát eruit gaan zien? Hyundai presenteert op de Consumer Electronics Show in Las Vegas zijn visie op toekomstige mobiliteit in grotere steden. Een van de highlights: deze elektrische vliegende auto. Of zoals Hyundai hem zelf noemt: een Urban Air Mobility (UAM, personenvervoer door de lucht met de vliegende auto, ofwel Personal Air Vehicle PAV).
Geen files meer
Met de vliegende auto wil Hyundai mensen en steden bevrijden van de belemmeringen van reistijd, drukte en ruimte. Personenvervoer met de vliegende auto van Hyundai moet ervoor zorgen dat de steden van de toekomst filevrij zijn en dat vliegen voor veel meer mensen bereikbaar is. Het vervoersmiddel – met de interne codenaam S-A1 – is ontwikkeld in samenwerking met Uber Elevate, dat de PAV op grote schaal wil inzetten als Uber Air Taxi.
Uber Elevate
Hyundai is de eerste partner van Uber Elevate die in staat is de PAV in grote aantallen te produceren. In Uber Elevate zorgt Hyundai voor de productie en het beheer van de PAV’s; Uber zorgt voor de ondersteuning in de lucht en de verbindingen met de mobiliteit op de grond en met de passagiers door middel van een zogenoemd luchtreisdeelnetwerk. Hyundai en Uber werken samen aan een infrastructuur waarin de PAV’s kunnen opstijgen en landen.
Meer helikopter dan auto
Heel veel auto is in het ontwerp van Hyundai’s vliegende auto overigens niet te zien. Het is vooral een kruising tussen een helikopter en auto. Hij kan in de drukke steden van de toekomst – waar het gewone wegverkeer door drukte en opstoppingen vrijwel tot stilstand komt – zonder de noodzaak van start- en landingsbanen door de lucht te reizen. De PAV kan daarom verticaal opstijgen en landen.
S-A1: de feiten op een rij
- Kruissnelheden tot 290 km/u
- Hoogte van 300 tot 600 meter
- Vluchten van maximaal ongeveer 100 kilometer
- Volledig elektrisch
- Batterijen zijn binnen vijf tot zeven minuten op te laden
- De diverse rotors en propellers rondom de S-A1 worden elektrisch aangedreven, zo blijft de PAV vliegen als een rotor onverhoopt uitvalt
- Kleinere rotors zorgen er ook voor dat de S-A1 veel minder geluid produceert dan een helikopter met een grote rotor en een verbrandingsmotor
- Kan verticaal opstijgen en landen
- Tijdens de vlucht werkt de S-A1 als een vliegtuig met vleugels
- De S-A1 wordt in eerste instantie gevlogen door piloten. Na verloop van tijd, wanneer de benodigde technologie volledig is uitontwikkeld, worden de PAV’s volledig autonoom
- Maximaal vier passagiers, exclusief de exclusief piloot.
- Grappig: de impopulaire middelste zitplaats is vervallen en biedt plaats aan bagage
Bekijk de vliegende auto van Hyundai in deze video
Nog geen reacties