Hyundai: “Waterstoftechnologie is de perfecte keuze voor trucks”
Interview: Mark Freymüller, Head of Commercial Vehicle New Business Projects bij Hyundai
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hyundai gaat zich naast waterstofauto’s ook richten op waterstoftruck. Zwitserland krijgt de primeur. Maar andere landen volgen. Dat zegt Mark Freymüller, Head of Commercial Vehicle New Business Projects bij Hyundai Motor Company, in een interview met AutoRAI.nl.
Duizend waterstoftrucks voor Zwitserland
Hyundai levert in totaal duizend waterstoftrucks aan Zwitserland. De Koreaanse autobouwer werkt hiervoor samen met het Zwitserse waterstofbedrijf H2 Energy dat een complete waterstoftankstationinfrastructuur op poten zal zetten in de nabije toekomst. H2 Energy levert daarbij waterstof uit hernieuwbare bronnen. De waterstoftruck van Hyundai is gebaseerd op de Hyundai Xcient, maar is op diverse fronten aangepast.
Perfecte keuze
“Waterstoftechnologie is de perfecte keuze voor trucks”, zegt Freymüller. “Vandaar dat Hyundai vol inzet op waterstoftrucks. We starten met het leveren van duizend Heavy Duty Fuel Cell trucks in Zwitserland. De levering start in 2019 en eind 2023 moeten alle duizend exemplaren geleverd zijn.”
3.400 Nm!
Er zal keuze zijn uit een 4×2-trekker of een 6×2-configuratie. De elektromotor van de waterstoftruck is goed voor 350 kW (470 pk) en een indrukwekkend koppel van maar liefst 3.400 Nm. Twee parallel gemonteerde brandstofcellen en acht waterstofreservoirs zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Het tanken duurt niet langer dan 15 minuten. Er kan in totaal 32,86 kilogram aan waterstof in de acht tanks. Tanken gebeurt met 350 bar. “Grotere afstanden zijn dus snel en schoon te overbruggen”, zegt Freymüller.
Stapelen!
Hyundai stapelt de waterstoftanks achter de cabine van de waterstoftruck op. “Op deze manier gaat er geen laadruimte verloren. Een groot voordeel is dat er bij een waterstoftruck geen loodzware accu’s nodig zijn. Ook dat heeft een positieve invloed op het laadvermogen. Ten opzichte van een EV-truck is het laadvermogen van een waterstoftruck veel hoger”, zegt Freymüller. “Bijzonder is dat klanten de trucks niet kopen maar naar gebruik betalen, een zogeheten pay-for-use-model. Op deze manier nemen we de last weg bij de klant. Je betaalt voor het gebruik, inclusief kosten per kilometer.”
Complex
Er zijn volgens Freymüller plannen om de waterstoftrucks ook buiten Zwitserland te leveren, maar de uitrol van deze innovatieve trucks is complex vanwege verschillende belastingklimaten in alle landen. “We moeten per land de marktkansen onderzoeken. Dat kost tijd. Nederland is net als Zwitserland, Noorwegen en Duitsland proactief op het gebied van waterstoftechnologie. We moeten uitzoeken wat de marktkansen van onze waterstoftrucks zijn. Alles moet kloppen, in het bijzonder de tankinfrastructuur.”
Nog geen reacties