Hyundai RM20e: 810 pk en 960 Nm koppel!
Toont het elektrisch prestatiepotentieel van Hyundai N
Doe eens gek Hyundai! Nou, dat heeft het Koreaanse merk gedaan. Zie hier de Hyundai RM20e met 810 pk vermogen en 960 Nm aan koppel. De Hyundai RM20e toont het elektrisch prestatiepotentieel van Hyundai N.
Racing Midship
De RM20evan Hyundai is een prototype van een raceauto met midscheeps geplaatste elektromotor. De letters RM staan voor ‘Racing Midship’ en verwijzen naar de plaatsing van de elektromotor die de achterwielen aandrijft.
Rijdend laboratorium
Het RM-platform dient als rijdend laboratorium voor het testen van high-performance technologie en biedt een uitzonderlijk goede wegligging bij elke snelheid en onder alle omstandigheden.
Sinds 2012
In 2012 startte Hyundai met project RM om nieuwe, high-performance technologieën voor de autosport te ontwikkelen voor toepassing in zijn N-modellen. Inmiddels is er een hele reeks RM-modellen, de voorlaatste was de RM19. In 2019 ontwikkelde Hyundai zijn eerste volledig elektrische raceauto, de Veloster N eTCR voor de eTCR touring car-klasse. De RM20e is verwant aan deze raceauto.
Albert Biermann
“De elektrische RM20e is een revolutionair nieuw hoofdstuk in de elektrische topprestaties van RM-modellen. Onze N-ingenieurs krijgen steeds meer grip op de dynamiek van elektrische prestaties”, aldus Albert Biermann, President en Head of Research and Development Division van Hyundai Motor Group.
Pittige prestaties
De RM20e sprint naar verwachting binnen 3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en in 9,88 seconden zelfs naar 200 km/u.
Rimac Automobili
Hyundai’s recente investering in een strategische partnerschap met Rimac Automobili maakt de gezamenlijke ontwikkeling van batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische prototypes mogelijk. Het geëlektrificeerde RM-platform wordt steeds verder ontwikkeld, net zoals de samenwerking met Rimac zich verder ontwikkelt. Voorts heeft Hyundai een strategisch plan opgesteld om tegen het jaar 2025 maar liefst 44 milieuvriendelijke modellen te lanceren, waarbij Hyundai’s N-label een belangrijke ecologisch verantwoordelijke rol speelt.
Thomas Schemera
Thomas Schemera, Executive Vice President en Head of Product Division van Hyundai Motor Group: “Het RM20e-prototype voor een raceauto laat zien waar Hyundai met zijn sportieve N-label naartoe wil met toekomstige geëlektrificeerde modellen: het prestigieuze segment van auto’s met de prestaties van superauto’s. Hyundai N versnelt in de toekomst niet alleen met sportieve auto’s met een verbrandingsmotor de hartslag van liefhebbers, maar ook met auto’s met het direct beschikbare hoge koppel en de duurzaamheid van betrouwbare geëlektrificeerde aandrijflijnen. Het RM20e-prototype bewijst dat dat geen afbreuk doet aan het opwindende karakter van de N-modellen.”
De N van…
De N van Hyundai N staat voor Namyang, de Koreaanse stad waar Hyundai’s wereldwijde R&D-afdeling is gevestigd en waar het concept N ontstond. N staat tegelijk ook voor de Nürburgring, het circuit in de Duitse Eifel, waar Hyundai’s Europese testcentrum is gevestigd. Het N-logo verbeeldt ook een gestileerde klassieke chicane.
Technische specificaties Hyundai RM20e (N-prototype)
Concept | Raceauto met midscheeps geplaatste elektromotor en achterwielaandrijving |
Carrosserie | Tweepersoons tweedeurscoupé gebaseerd op Veloster N, voor: geëxtrudeerd aluminium subframe, achter: stalen subframe |
Aandrijflijn | Midscheeps geplaatste elektromotor en achterwielaandrijving |
Aerodynamica | Frontsplitter, grote achtervleugel en diffuser achter |
Elektromotor | 800-volt elektromotor-en-invertertechnologie, vermogen 596 kW (810 pk) (4x 148 kW) (interval 20 sec.), koppel 960 Nm (4x 240 Nm) |
Transmissie | Enkele overbrenging 1:5,67 via tandwiel met rechte vertanding |
Accu | Capaciteit: 60 kWh; vermogen: 600 kW Nominaal voltage: 605; maximumvoltage: 705 Liquid-flooded accumoduletechnologie 800 volt snellaadcapaciteit |
Topsnelheid | > 250 km/u, gelimiteerd voor gebruik op openbare weg |
Wielophanging | Voor: McPherson, achter: double wishbone wiedraagarmen (bevestigingspunten en geometrie verstelbaar) |
Schokdempers | Conventionele gasdempers |
Remmen | Voor: 6 zuigers, achter: 4 zuigers |
Handrem | Mechanisch op achterwielen |
ABS-systeem | Autosport-ABS M5 (Bosch), niet toegelaten op openbare weg |
Stuurbekrachtiging | Elektrisch bekrachtigde tandheugelbesturing |
Stuurwieldesign | Veloster N TCR-design met schakelpaddels aan het stuur |
Afmetingen (mm) | 4,319 x 1,945 x 1,354 (lxbxh), wielbasis: 2,672 |
Interieur | Sabelt®-sportstoelen, 6-punts veiligheidsgordels, specifiek E-drive-dashboard |
Overhang (mm) | Voor: 899, achter: 748 |
Bodemvrijheid (mm) | 80 |
Banden | Voor: 265/35 R19, achter: 305/30 R20 |
Velgen | Voor: 19 x 10 inch, achter: 20 x 11 inch, gesmede eendelige aluminium velgen in uitgebouwde wielkasten |
Nog geen reacties