Hyundai NEXO: een kijkje onder de motorkap
Zo werkt de waterstofauto van Hyundai
Heb je je ooit afgevraagd hoe een waterstofauto met brandstofcel precies werkt? Hyundai heeft een video gemaakt waarin Jerome Gregeois, Senior Manager op de Powertrain & Eco Technologies Department van Hyundai, tot in detail uitlegt hoe de technologie precies werkt. Je krijgt direct een kijkje onder de motorkap van de Hyundai NEXO.
184 pk
Het aandrijfsysteem van de Hyundai Nexo levert een vermogen van 135 kW (184 pk) en met een volle tank waterstof – of beter gezegd twee waterstoftanks – kun je op papier een afstand van 665 kilometer afleggen volgens de WLTP-norm. In de brandstofcel vindt een chemisch proces plaats: elektrolyse. Dit is een chemische reactie waarbij onder invloed van een elektrische stroom samengestelde stoffen worden ontleed tot enkelvoudige stoffen.
Fuelcell
Een batterij-elektrische auto heeft elektromotoren die stroom krijgen van een batterijpakket. Een waterstofauto heeft in plaats daarvan een of twee waterstoftanks en een brandstofcel. De waterstof wordt door deze zogenaamde fuelcell gevoerd. Die zet de waterstof om in elektriciteit via een elektrochemisch proces met gebruik van zuurstof uit de buitenlucht. Het enige restproduct is water, waardoor een waterstofauto net als een batterij-elektrische auto (lokaal) CO2-vrij is. De elektriciteit voedt de elektrische aandrijflijn. Meer weten? Check dan ons achtergrondverhaal voer waterstof.
Nog geen reacties