Hyundai Nexo rijdt 190 kilometer autonoom
In 2021 autonome Hyundai's met Level 4-technologie, volledig autonoom rijden vanaf 2030.
Hyundai heeft een primeur op zijn naam geschreven: een grote praktijkdemonstratie met waterstofauto’s met Level 4 autonome rijtechnologie. Dat deed de Koreaanse autobouwer met drie exemplaren van Hyundai’s nieuwe waterstofauto Nexo. De auto’s reden in totaal 190 kilometer – van Seoul naar Pyeongchang – in de autonome rijmodus tussen ander verkeer.
Nog een primeur
Daarnaast heeft Hyundai nog een primeur. Voor het eerst is er namelijk een praktijkdemonstratie met Level 4 autonoom rijdende auto’s voltooid waarbij over langere afstanden snelheden werden bereikt van 100 tot 110 km/uur: de maximumsnelheid op Koreaanse snelwegen. Normaliter vinden demonstratie met autonome auto’s op afgesloten stukken weg plaats en met een beperkte snelheid.
Vijf auto’s namen deel
In totaal namen vijf auto’s deel aan de praktijkdemonstratie. Naast de drie Hyundai’s Nexo – verkoop in Korea start in maart, Nederland volgt in zomer 2018 – reden er ook twee exemplaren van de Genesis G80 mee, eveneens uitgerust met Level 4-technologie.
Tolpoortjes
De praktijkdemonstratie ging van start in Seoul. De bestuurders van de auto’s activeerden de autonome rijmodus door de knoppen ‘CRUISE’ en ‘SET’ op het stuurwiel ingedrukt te houden. Alles verliep volgens Hyundai succesvol, van het wisselen van rijstrook, het uitvoeren van inhaalacties en rijden door tolpoortjes.
Aurora Innovation
Hyundai had voor de proef alle auto’s voorzien van diverse camera’s, LIDARs (lasertechnologie) en sensoren om autonoom rijden mogelijk te maken. Hyundai werkt samen met Aurora Innovation aan het realiseren van ‘mobiele vrijheid’. Het doel is om rond 2021 Level 4 autonoom rijdende Hyundai’s gefaseerd commercieel in te zetten. In 2030 moet volledig autonoom rijden mogelijk zijn. LEES OOK: Level 0 tot level 5 autonoom rijden: uitleg per niveau
Hyundai Nexo
De Hyundai Nexo is de opvolger van de Hyundai ix35 FCEV en is 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger. Volgens de verouderde NEDC-meetmethode kan de Nexo 800 kilometer afleggen op een enkele acculading. Met de nieuwe meer realistische WLTP-testcyclus daalt de theoretische actieradius. Het tanken van waterstof neemt ongeveer vijf minuten in beslag, vergelijkbaar met het tanken van benzine en diesel. Waterstofauto’s hebben de toekomst, vindt Hyundai. De brandstofceltechniek is dé oplossing voor emissieloze auto’s.
LEES OOK: Alles over de nieuwe Hyundai Nexo
Nog geen reacties