Hyundai komt met elektrische luxeauto’s onder nieuwe merknaam
IONIQ: nieuw submerk voor elektrische modellen.
Hyundai lanceert IONIQ als nieuw merk voor elektrische modellen. Onder deze merknaam worden de komende jaren drie nieuwe modellen geïntroduceerd. De Koreaanse fabrikant wil hiermee inspelen op de sterk groeiende markt van elektrische auto’s.
We zien het de laatste jaren vaker: automerken die een nieuwe modellijn uitbrengen onder een nieuwe merknaam, om zo extra onderscheid te creëren. Denk aan DS, dat ooit begon als Citroën-model en later als zelfstandig merk in de markt werd gezet. Hetzelfde gebeurde met Cupra, dat werd losgeweekt van SEAT. Volvo lanceerde Polestar als apart merk voor geëlektrificeerde modellen.
Hyundai doet nu hetzelfde met IONIQ. De naam van een bestaand Hyundai-model wordt een apart merk, net als wat Hyundai in 2015 deed met Genesis.
IONIQ 5, IONIQ 6 en IONIQ 7
IONIQ wordt een submerk met eigen modellen onder de eigen merknaam. De komende drie jaar worden drie nieuwe modellen gepresenteerd, waarvan de IONIQ 5 de eerste zal zijn. Dit is een middelgrote crossover op basis van de Hyundai 45 Concept EV.
In 2022 volgt de IONIQ 6. Dit wordt een sportsedan op basis van de Hyundai Concept EV Prophecy. De IONIQ 7 wordt een ruime SUV die in 2023 zijn opwachting maakt. Op de afbeelding zien we overigens wel een Hyundai-logo op de motorkap. Of dat ook zo blijft bij de IONIQ-modellen, is nog niet zeker. Mogelijk krijgt IONIQ ook een eigen merklogo.
E-GMP-platform
De nieuwe IONIQ-modellen worden hoger gepositioneerd dan de huidige elektrische auto’s van Hyundai, zoals de Kona Electric en Ioniq Electric. De nieuwe modellen worden gebouwd op het Electric Global Modular Platform (E-GMP) en gaan een stap verder op het gebied van luxe en technologie. Ze krijgen een actieradius van ten minste 450 km, terwijl de batterij in slechts 20 minuten kan worden opgeladen. Daarmee zullen de IONIQ 5, 6 en 7 tot de snelst op te laden elektrische voertuigen op de markt behoren.
Het E-GMP-platform biedt ook mogelijkheid om het interieur in te richten als een ‘smart living room’, met uitgebreid verstelbare stoelen en draadloze connectiviteit waarvan de gebruikersinterfaces zodanig eenvoudig, intuïtief en ergonomisch zijn ontworpen, dat inzittenden zich geheel op hun gemak voelen.
LEES OOK: Autotest – vernieuwde Hyundai IONIQ Electric
‘Strategy 2025’
Hyundai kondigde onlangs aan dat het streeft naar 1 miljoen verkochte elektrische auto’s in 2025 en een marktaandeel van 10% om marktleider te worden op het gebied van elektrisch aangedreven voertuigen.
Volgens het plan ‘Strategy 2025’ wil Hyundai tegen 2025 ook zijn uitgegroeid tot derde grootste fabrikant van milieuvriendelijke auto’s, met een jaarverkoop van 560.000 elektrische auto’s (BEV’s) bovenop de waterstofauto’s van Hyundai (FCEV’s).
Londen Eye
Ter gelegenheid van de lancering van IONIQ veranderde de Londen Eye op 31 juli jl. in een gigantische letter ‘Q’ met behulp van verlichting. Dit gebeurde aan de vooravond van de officiële heropening van de wereldberoemde attractie. Bekijk hieronder hoe de lancering van IONIQ bij de London Eye gevierd werd.
Elektrische voertuigen kregen de afgelopen jaren meer bekendheid. Ik vind het een goed initiatief van Huyndai om hun elektrische modellen onder een nieuwe merknaam te lanceren. Ik ben zeker benieuwd naar de rijeigenschappen. Zullen deze nieuwe voertuigen ook met een moderne inbraakpreventie komen?