Hyundai Ioniq Electric: net geen 34 mille
Hyundai zet de Ioniq agressief in de markt met scherpe prijzen. Na de onthulling van de vanafprijs van de Ioniq Hybrid maakt Hyundai nu de prijzen van de Ioniq Electric bekend.
Hyundai Ioniq Electric: Comfort of Premium
Hyundai levert de Ioniq Electric als Comfort of als Premium. De prijs van de Ioniq Electric Comfort start bij 33.995 euro. De Premium-uitvoering kost minimaal 37.495 euro. Een Nissan Leaf 30 kWh is er vanaf 35 mille. Hyundai levert elke Ioniq Electric standaard met een servicepakket, bestaande uit een AC-laadkast van 3,7 of 6,6 kWh voor thuis of op het werk, een 6,6 kWh laadkabel én een E-roamingkaart die communiceert met de laadkast waardoor de energiekosten gemakkelijk zijn af te schrijven.
Ioniq Comfort
De standaarduitrusting van de Ioniq Electric Comfort is uitgebreid. Het model heeft standaard onder meer een 8-inch LCD-navigatiesysteem met achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen, een audio-installatie met DAB+, ondersteuning van Android Auto en Apple CarPlay, volautomatische airconditioning, parkeersensoren voor en achter, adaptieve cruise control, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels.
Ioniq Premium
De Ioniq premium voegt hier nog lederlook bekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (10 standen), verwarmbare stoelen vóór en achter en een verwarmbaar stuurwiel aan toe.
Veiligheid
De Ioniq Electric heeft standaard onder meer een autonoom remsysteem, een bandenspanningcontrolesysteem, een elektronisch stabiliteitsprogramma, Hill-start Assist Control, Lane Keeping Assist System en het systeem Smart Cruise Control. De Premium heeft verder nog een blinde hoek detectiesysteem, een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer (Rear Cross Traffic Alert), een schuif-/kanteldak, een regensensor én led-verlichting vóór en achter.
Aandrijving
De Ioniq Electric heeft een 28 kWh lithium-ion-polymeerbatterij die een 88 kW (120 pk) sterke elektromotor met 295 Nm trekkracht van energie voorziet. Op papier komt de elektrische Hyundai 280 kilometer ver (NEDC), dus reken in de praktijk op een kleine 200 kilometer. De topsnelheid bedraagt 165 km/u. De Ioniq-familie is met de komst van de Ioniq Hybrid en Ioniq Electric nog niet compleet. Begin 2017 volgt er nog een Ioniq Plug-in Hybrid.
Technische specificaties Hyundai Ioniq Electric
Elektromotor, batterij en oplader
Elektromotor | |
Type | Permanent Magnet Synchronous Motor (PMSM) |
Maximumvermogen | 88 kW (120 pk) |
Maximumkoppel | 295 Nm |
Maximumsnelheid | 165 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,9 sec. |
CO2–uitstoot, gecombineerd | 0 g/km |
CO2–uitstoot, gecombineerd | 79 g/km* |
Batterij | |
Type | Lithium-ion-polymeer |
Capaciteit | 28 kWh |
Efficiëntie | 11,5 kWh/100 km |
Actieradius | 280 km (volgens NEDC-norm) |
Oplader in auto | |
Max. capaciteit | 6,6 kW |
Laadtijd / standaard AC | Ongeveer 4 uur en 25 minuten |
Laadtijd / DC | Ongeveer 30 minuten / 50 kW Ongeveer 23 minuten / 100 kW |
Transmissie
Automaat | 1-traps automaat, Single Speed Reduction Gear |
Schakelratio’s
1-traps automaat / 28 kWh batterij | |
Eindoverbrenging | 7,412 |
Ophanging en demping
Voor | McPherson met gasdempers |
Achter | Multi-link Type (Hybrid) en torsie (Electric) met gasdempers |
Sturen
Type | Rack & Pinion Tandheugel |
Gearing | 2.66 |
Draaicirkel | 10,6 m |
Stuuruitslag | 13,9 : 1 |
Remmen
Voor (diameter) | 280 mm |
Achter (diameter) | 284 mm |
Rijassistenten | ABS, EPB (alleen EV), ESC en AEB |
Velgen en banden
Wieltype | Banden |
6.5J x 16-inch lichtmetalen velgen | 205 / 55 R16 |
Exterieur (mm)
Lengte | 4470 |
Breedte | 1820 |
Hoogte | 1450 |
Wielbasis | 2700 |
Bodemvrijheid | 140 |
Overhang voor | 880 |
Overhang achter | 890 |
Spoorbreedte (voor) | 1555 (16’’) |
Spoorbreedte (achter) | 1564 (16’’) |
Interieur (mm)
Voorstoelen | Achterbank | |
Hoofdruimte Zonder open dak | 994 / 1024 (970 / 1004) | 950 |
Beenruimte | 1073 / 1136 | 906 / 800 |
Schouderruimte | 1425 | 1396 |
Heupruimte | 1366 | 1344 |
Inhoud (l, VDA)
Bagageruimte | min. 455 /max. 1410 (VDA 213 / 214) |
Gewichten (kg)
Kentekengewicht | 1.420 (zonder bestuurder) |
Maximum last gewicht | 460 |
Toelaatbaar gewicht | 1.880 |
Nog geen reacties