achtergrondafbeelding

Hyundai en Kia starten hergebruik EV-batterijen

Voor opslag van onder meer zonnestroom in lokale energienetwerken

26 jun 2018, 10:59  •  Autonieuws, Elektrisch rijden  •  Door Wim Otten

Autofabrikanten ontdekken de energiemarkt. Na Nissan spannen nu ook Hyundai en Kia zich in voor hergebruik van EV-batterijen voor opslag van bijvoorbeeld zonnestroom.

Stijgende vraag naar lokale energie-opslag

Hyundai Motor Group spant zich samen met het Finse Wärtsilä in voor een tweede leven van batterijen van elektrisch aangedreven auto’s. Beide zeggen hiermee in te spelen op de stijgende vraag naar lokale netwerken met eigen energieopslagsystemen voor bijvoorbeeld zonnestroom.

Steeds meer EV-batterijen

Dankzij de stijgende verkoop van elektrisch aangedreven auto’s (EV’s) komen er in de toekomst steeds meer batterijen beschikbaar die niet meer voldoen voor de aandrijving van auto’s, maar die nog prima geschikt zijn om energie in op te slaan.

Wereldwijde aanpak

De samenwerking richt zich op de geavanceerde energieopslag via het bestaande wereldwijde netwerk van technologiebedrijf Wärtsilä in 177 landen. Het bedrijf is een grote speler op de wereldmarkt van energiecentrales. Het businessmodel is gericht op het vestigen van een continue, wereldwijde supply chain, gebaseerd op de sterke relatie van Hyundai Motor Group met de fabrikant van de batterijen. De partijen beogen een integrale aanpak voor fabricage, de toepassing in elektrisch aangedreven auto’s en hergebruik voor opslag van energie, maar ook van hergebruik van materialen.

Kostenbesparing

‘Energieopslag is de logische volgende stap als het gaat om hergebruik van EV-batterijen’, zegt Youngcho Chi, Executive Vice President Strategy & Technology Division en Chief Innovation Officer van de Hyundai Motor Group. ‘Door het hergebruik van de EV-batterijen, die immers een groot beslag leggen op kostbare grondstoffen, besparen we op de kosten van de afvoer en de verwerking daarvan en hebben we extra rendement van de kosten van onderzoek en ontwikkeling. We versterken daarmee onze leidende positie op het gebied van schone technologie en duurzaamheid door deelname aan deze nieuwe energiemarkt.’

Geweldige opslagcapaciteit

In 2025 is zo’n 29 GWh van EV-batterijen beschikbaar en de capaciteit is daarmee veel groter dan die van de huidige stationaire energieopslagmarkt – die slechts 10 GWh bedraagt. De samenwerking tussen Hyundai Motor Group en Wärtsila biedt derhalve grote kansen. Hyundai Motor Group start nu eerst samen met Wärtsilä een proefproject, waarin gebruikte batterijen van de Hyundai IONIQ en Kia Soul EV worden ingezet. In de toekomst komen veel meer batterijen beschikbaar bij Hyundai Motor Group. Het concern wil tot 2025 nog eens 18 nieuwe modellen met elektrische aandrijving uitbrengen, waaronder de nieuwe KONA Electric later dit jaar en de waterstofauto NEXO. Kia komt dit jaar met de Niro EV als broertje van de KONA Electric.

Nog geen reacties


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.