Hybride of volledig elektrisch rijden?
Wat wordt je volgende auto? Volledig elektrisch, hybride of een plug-in hybride waarmee je korte ritten volledig elektrisch kunt afleggen?
Van overheidswege wordt elektrisch rijden aantrekkelijk gemaakt. Dat gebeurt met aanschafsubsidie voor elektrische auto’s die niet duurder zijn dan 45.000 euro. De subsidiepot is voor dit jaar (2022) leeg maar vanaf 2 januari 2023 kun je weer aanspraak maken op een subsidie. Die bedraagt dan 2.950 euro voor een nieuwe elektrische auto en 2.000 euro voor een gebruikte.
Is elektrisch rijden aantrekkelijker dan hybride?
Is elektrisch rijden echter wel aantrekkelijk voor je? Twijfel je of je uit de voeten kan met de actieradius of heb je geen mogelijkheid om bij je thuis een laadvoorziening te regelen? Dan is een hybride-auto, zoals bijvoorbeeld een van de hybride-modellen van Hyundai, een optie. De Kona Hybrid is meer dan 5.000 euro lager geprijsd dan de Kona Electric.
Hybride zuiniger in stadsverkeer
Met hybride kun je best zuinig rijden, zeker in stadsverkeer. Dan is de aandrijflijn met een verbrandingsmotor en ondersteuning van een elektromotor het meest efficiënt. Bij vertragen en remmen wordt immers de batterij weer bijgeladen. Zodat die bij optrekken weer stroom genoeg heeft voor de elektromotor.
Stimuleringsregelingen elektrisch en hybride
Volledig elektrisch rijden wordt overigens niet alleen gestimuleerd met aanschafsubsidie. Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van de belastingheffing BPM over de nieuwprijs en van motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Met BPM zou een elektrische auto trouwens nog veel duurder zijn dan een benzine- of dieselauto. Vandaar dat de overheid geen BPM heft.
Plug-in hybride of hybride?
Met een zogenaamde plug-in hybride heb je nu ook nog profijt van overheidsstimulering. Zo geldt er een half tarief motorrijtuigenbelasting voor auto’s met een lage CO2-uitstoot tussen de 1 en 50 gram per kilometer. De Hyundai Tucson Plug-in Hybride komt bijvoorbeeld voor de lagere wegenbelasting in aanmerking dankzij een gemiddelde CO2-uitstoot van 31 gram per kilometer.
Hybride voor korte ritten?
Een plug-in hybride is een slimme keuze als je vaker korte ritten maakt, bijvoorbeeld naar het werk of voor winkelen. Die zijn vrijwel altijd volledig elektrisch af te leggen. Voorwaarde is wel dat je thuis of op het werk kunt laden zodat je telkens met volle batterij kunt vertrekken. Aan de andere kant is een plug-in hybride prima voor langere afstanden. Dan gebruik je meer de verbrandingsmotor en verstook je dus benzine. De elektromotor ondersteunt echter wel net als bij een hybride. Dus profiteer je toch weer van een stukje efficiëntie.
BPM en CO2-uitstoot bij benzine en diesel?
Benzine- en dieselauto’s zijn een alleen nog interessant in vergelijking als het gemiddeld verbruik laag is. Al enkele jaren neemt de BPM sterk progressief toe naarmate verbruik en CO2-uitstoot hoger zijn. Dus dan worden ze duur. En bij diesels nog meer dan bij benzineauto’s omdat de overheid die als meer vervuilend ziet en de aanschaf daarvan wil ontmoedigen. Om die reden is het aanbod diesels afgenomen. Nieuwe benzineauto’s hebben kleinere en zuinigere motoren, niet zelden met drie in plaats van viercilinders.
Hybride, plug-in hybride, elektrisch, benzine of diesel?
Bij de keuze van een volgende auto is het slim om eens goed voor je zelf een afweging te maken tussen elektrisch, hybride, plug-in hybride of toch conventioneel benzine of diesel. Maatgevend is de manier waarop je je auto gebruikt. De kans is aanwezig dat een elektrische auto misschien wel daarbij past. Met de stimulerende subsidies is aanschaf aantrekkelijk en de onderhoudskosten zijn zeer laag. Hybride is een optie als je niet thuis kunt laden. Plug-in hybride modellen schelen je veel brandstof en geld als je korte ritten elektrisch aflegt en je betaalt minder motorrijtuigenbelasting. Die maatregel is genomen omdat plug-in hybrides door de batterij zwaarder zijn dan de modellen met enkel een benzine- of dieselmotor. Het kan dus betekenen dat de wegenbelasting uiteindelijk toch gelijk uitpakt.
Nog geen reacties