Groter accupakket voor vernieuwde Hyundai Ioniq Electric
Actieradius neemt flink toe
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Hyundai Ioniq gaat binnenkort onder het mes. In juli 2019 stelt Hyundai de vernieuwde Ioniq Hybrid en Ioniq Plug-in Hybrid voor, gevolgd door een aangepaste Ioniq Electric in september 2019. Het belangrijkste nieuws? De volledig elektrische variant krijgt een groter accupakket en daardoor ook een flink grotere actieradius.
Document uitgelekt
In een Duitse Hyundai-presentatie zijn al de nodige feiten gepresenteerd. Het document moest eigenlijk intern blijven, maar is toch op straat terechtgekomen.
Groter accupakket voor Ioniq Electric
Uit het document – hierboven getoond – blijkt dat Hyundai de aandrijflijn van de Ioniq Hybrid en Ioniq Plug-in Hybrid laat voor wat het is. Dat is een ander verhaal bij de Ioniq Electric. Het 28 kWh grote lithium-ion accupakket van het huidige model wordt vervangen door een accupakket met een capaciteit van 38,3 kWh. Dat resulteert volgens Hyundai in een theoretische actieradius van 378 kilometer, bijna 100 kilometer meer dan de huidige.
Dezelfde elektromotor
De elektromotor van de Hyundai Ioniq Electric blijft hetzelfde en levert dus ook straks 120 pk en 295 Nm. Of het grotere accupakket gevolgen heeft voor de vanafprijs van de Ioniq Electric is nog niet bekend. Voor de huidige versie vraagt Hyundai minimaal 33.995 euro.
Uiterlijke aanpassingen
In het document staat ook dat Hyundai de grille, koplampen, achterlichten, achterbumper, wielen, zijskirts en dashboard van alle Ioniq-familieleden onder handen neemt. Uiteraard introduceert Hyundai ook nieuwe exterieurkleuren en stoffen voor de bekleding. Verder installeert Hyundai een nieuw instrumentarium en een verbeterd infotainmentsysteem met 10,25-inch display.
Nog geen reacties