Genève update: de opkomst van de range extender
Evora en Concept
Lotus’ bijdrage aan het concept is een bescheiden driecilinder benzinemotor, die op een laag en een hoger toerental kan draaien en zo constant stroom opwekt. Die stroom gaat naar de accu’s toe en die leveren dat weer af aan de – aanzienlijk sterkere – elektromotoren. De Lotus Evora 414E laat zien wat er op het gebied van snelheid mogelijk is, de Proton Concept is wat meer in lijn met de verwachtingen van een algemeen publiek. Volgens Inside Line is Lotus al in gesprek met een grote toeleverancier voor de productie van de motor. Landgenoot Jaguar wil er ook gebruik van maken, en wel in een geëlektrificeerde variant van de grote luxe XJ.
Levensvatbaar
Het idee van de range extender in een massaproductieauto is al aangeslingerd door General Motors; voor Europa is Opel het uithangbord van die techniek. De Ampera is zo goed als klaar; de auto die op de Autosalon te bewonderen is, is een preproductieauto die volgens een woordvoerder nog ‘twee procent’ is verwijderd van het product dat straks bij de dealers staat. Opel liet de auto op eigen kracht naar de show rijden als bewijs van levensvatbaarheid van de techniek, maar nog steeds staan er veel vragen open, en erg specifiek over de rit – exacte afstand, route – is Opel niet geweest. In 2011 is de marktintroductie gepland.
1 op 16,7
Audi’s bijdrage aan de techniek is een A1 met elektrische aandrijving, alleen is het hier een rotatiemotor die de benodigde stroom opwekt. De rotatiemotor, ook wel Wankelmotor genoemd, is compacter van opzet omdat dit conce pt niet met op en neer bewegende cilinders werkt. Audi is er erg enthousiast over, want ondanks dat het motortje (250 cc) op 5.000 toeren draait, zou je hem nauwelijks horen of voelen. Omdat Audi als een van de weinigen met concrete cijfers komt, krijgen we een idee hoe efficiënt de range extender werkt. Met de 12-litertank kan de kleine, 1.200 kg zware A1 een extra 200 kilometer rijden. Dat betekent een verbruik van 1 op 16,7 en dat is pakweg wat een normale A1 met benzinemotor kan halen.
Actieradius
Die normale Audi A1 mist echter wel het voordeel van die puur elektrische actieradius, die bij veruit de meeste ‘range extended’ auto’s pakweg 50 à 60 kilometer bedraagt. De fabrikanten noemen dat adequaat: de meeste mensen zouden dagelijks toch niet meer rijden dan dat. Maar zoals Toyota al zei tijdens zijn presentatie over hybrides en brandstofcelauto’s: een familieauto moet een flinke actieradius hebben. En de range extender (de naam zegt het al) moet voor die actieradius gaan zorgen. Heel complex hoeven die range extenders niet te zijn, zegt Lotus. Verbrandingsmotoren moeten het nu van allerlei kunstgrepen hebben om de prestaties bij zoveel mogelijk toerentallen en hoeveelheden belasting zo ideaal mogelijk te maken. Een motor die op één vast toerental draait, heeft dat probleem niet. Hoe het in de praktijk uitpakt, zullen we zeer binnenkort weten.
Nog geen reacties