Genève update: de brandstofcel sluimert
Hybride versus elektrisch
Hybride blijft de komende jaren nog steeds Toyota’s stiel, zoveel is duidelijk. De Prius heeft het voorwerk gedaan, de Auris brengt de techniek naar een wat conventioneler ogende auto en dochter Lexus draagt zijn steentje bij met de CT 200h. Maar als het om elektrisch rijden gaat, is Toyota veel minder offensief. De reden: de batterij. ’s Werelds grootste autofabrikant ziet de ontwikkelingen nog niet heel snel de goede kant opbuigen, en dan voornamelijk op het gebied van actieradius versus formaat. De plug-in hybride Prius, die 20 km elektrisch kan afleggen met een snelheid van maximaal 100 km/uur, heeft een drie keer zo grote accu als de reguliere variant.
Brandstolcel
Het is om die reden dat de brandstofcel voor Toyota toch een levensvatbare technologie blijft. Want u, de klant, wil gewoon een auto met een forse actieradius, zeggen de drie experts, en dat is die extra conversieslag waard die nodig is om waterstof te produceren. ‘We weten dat de waterstoftanks fors zijn, maar met accu’s van hetzelfde formaat als die tanks komen we nooit aan 800 kilometer reikwijdte’, zegt Raf Schuermans van Toyota Motor Europe. Toyota houdt vast aan 2015 voor een commerciële marktintroductie van de brandstofcel, al is er nog een grote horde te nemen. Technisch werkt het allemaal wel, maar het zijn vooral de kosten waar Toyota werk heeft te verzetten, zegt Satoshi Ogiso, de hoogste ingenieur van Toyota als het gaat om elektrische aandrijving.
FCHV-adv als antwoord
Bovendien is het maar moeilijk te zeggen wat er moet worden van de tankinfrastructuur. Terwijl elders op de beursvloer merken pronken met hun nieuwste samenwerking met deze of gene overheid of energiemaatschappij, moet Toyota wat waterstof betreft nog een antwoord schuldig blijven. De FCHV-adv (foto) komt wel naar Berlijn als onderdeel van een Duits innovatieprogramma voor waterstof- en brandstofceltechniek, en als uitbreiding van het veldwerk dat al in Japan en Amerika is gedaan. De spotlights staan echter deze beurs op de range extenders, niet op de brandstofcel.
Nog geen reacties