Genève toneel voor werelddebuut Toyota Prius + en hybride Yaris
Prius +
Voor de Europese markt is de Prius+ de eerste hybride-ruimtewagen. De + in de naam geeft aan dat deze versie van de Prius ruimtelijker en comfortabeler is en bovendien een bijzonder laag benzineverbruik realiseert voor een MPV. Exacte details zijn nog niet bekend. De hybride MPV krijgt in Amerika een andere naam, namelijk Prius V en daarover wil Toyota wel meer loslaten. Die variatie op de Prius is 20 cm langer en de daklijn is 8 cm hoger. Daarmee neemt het interieurvolume met ongeveer 50 procent toe. De aandrijflijn is identiek aan die van de huidige Prius. Een 1,8-liter benzinemotor met een vermogen van 73 Kw / 99 pk. vormt het hart van de aandrijflijn. Tijdens het accelereren krijgt die motor ondersteuning van een elektromotor die 60 Kw / 82 pk levert.
Autosalon
De Autosalon van Genève is ook het toneel voor de introductie van een conceptversie van de Yaris met hybride-aandrijving. Daar blijft het als het aan Toyota ligt echter niet bij. De fabrikant zegt namelijk al in een vergevorderd ontwikkelingsstadium te zijn. De hybride Yaris is een antwoord op de hybride Honda Jazz die vooralsnog de enige hybride is in het compacte segment. Toyota wil tot de Autosalon niets loslaten over de de aandrijflijn van de hybride Yaris. De carrosserie is in ieder geval gebaseerd op de volgende generatie van de Yaris, alweer de derde editie sinds eind jaren negentig. Toyota bouwt de compacte hybride in Frankrijk en eind dit jaar komt hij als drie- en vijfdeurs auto naar ons land.
Nog geen reacties