Fetch Car Sharing start groot deelautoproject in Amsterdam
'Elektrische Renault ZOE de ideale deelauto'
Amsterdam wordt overspoeld met elektrische Renault ZOE deelauto’s van Fetch Car Sharing. Honderd auto’s zijn direct beschikbaar voor ritjes in en rond de stad. In maart komen daar nog eens honderd auto’s bij. Gemeente Amsterdam is blij met de deelauto’s die naar eigen zeggen bijdragen aan de leefbaarheid in de hoofdstad.
Free-floating
De deelauto’s van Fetch Car Sharing zijn overal in de hoofdstad beschikbaar. Ze zijn ‘free-floating’, wat betekent dat ze overal binnen de parkeerzone in Amsterdam kunnen worden opgehaald en achtergelaten, zonder parkeerkosten voor de gebruiker.
Wel zorgt het serviceteam van Fetch dat er auto’s op strategische locaties beschikbaar zijn en dat de batterij van de modellen voldoende zijn opgeladen.
Alles met betrekking tot het aanmelden, zoeken, reserveren, ontgrendelen en starten van de auto en afmelden, gaat via de Fetch-app. Dus die moet je eerste even downloaden. De meest voor de hand liggende betaalwijze is achteraf, per rit, via je bankieren-app.
Amsterdam wordt overspoeld met elektrische #Renault #ZOE deelauto's van #Fetch Car Sharing. 100 stuks direct beschikbaar, nog eens 100 vanaf maart. Moet je wel even de Fetch-app installeren. pic.twitter.com/Za44wcfsEC
— ZERauto.nl (@zerautonl) January 10, 2019
Renault ZOE
De elektrische Renault ZOE is volgens Fetch Car Sharing de perfecte auto voor deelgebruik. Het formaat van de ZOE is precies goed. Niet te groot, niet te klein, eenvoudig te parkeren en voldoende ruim voor vijf inzittenden inclusief bagage.
Dat niet alleen. Met een volgeladen batterij moet de Renault ZOE in de praktijk een actieradius van zo’n 300 km kunnen halen. Dat is aanzienlijk meer dan de gemiddelde deelautogebruiker nodig heeft. Dus is het niet altijd noodzakelijk dat de ZOE na een ritje direct aan de lader gehangen moet worden.
Snel opladen
Mocht dat wel nodig zijn, dan kan dat met de unieke Caméléon-lader van Renault. De batterij van de ZOE wordt hiermee twee tot drie keer sneller opgeladen dan bij een vergelijkbare elektrische auto. Dus ideaal voor een deelauto die vaak kortstondig wordt opgeladen.
De klant kan de auto zelf ontkoppelen en het laadsnoer in de kofferbak leggen, of andersom. In de auto ligt een universele laadpas waarmee kan worden opgeladen bij een openbaar laadpunt, ook in België en Duitsland, en bij de snellaadstations van Fastned.
Auto’s die met minder dan 40 km bereik worden achtergelaten, worden eerst opgeladen voordat ze weer via de app zijn te reserveren. Als klant hoef je dus niet bang te zijn dat je een auto reserveert waarmee je de stad niet uit kunt.
Nieuwe speler met ervaring
Fetch Car Sharing is een nieuwe speler op het gebied van deelauto’s in Nederland, maar dat geldt niet voor de drijvende kracht achter deze onderneming. Zusterbedrijf Car4Share exploiteerde eerder in Amsterdam al een deelautoproject. Fetch zegt over alle kennis en ervaring te beschikken die in die periode is opgedaan.
Renault is de grootste aanbieder van elektrische deelauto’s in Europa. Het Franse merk heeft meer dan 5.000 elektrische deelauto’s rijden in verschillende grote steden, waaronder Parijs, Madrid, Berlijn, Rome en Stockholm. Renault weet als geen ander wat het te wachten staat en welke service geleverd moet worden om zo’n groot deelautoproject feilloos te laten functioneren.
Bovendien hebben Fetch Car Sharing en Renault de gezamenlijke ambitie om de deelautodienst in de loop van 2019 uit te breiden naar een tweede grote stad in Nederland.
Gemeente Amsterdam
En dan hebben we nog gemeente Amsterdam die volledige medewerking moet verlenen om zo’n deelautoproject mogelijk te maken. Maar het enthousiasme is groot. Wethouder Sharon Dijksma was persoonlijk aanwezig bij de officiële start van de deelautodienst.
De gemeente heeft ambitieuze plannen om Amsterdam ‘leefbaarder’ te maken. Meer elektrisch vervoer, minder auto’s, minder parkeerplaatsen en hogere parkeertarieven moeten hieraan bijdragen. Als deelautogebruiker heb je hier in ieder geval geen last van.
Het blijkt zelfs dat 15 tot 20% van de deelautogebruikers zijn of haar privéauto verkoopt. Een deelauto die je snel reserveert met je smartphone voldoet voor veel mensen aan hun mobiliteitsbehoefte. En daarmee komt de duurzaamheidsdoelstelling van gemeente Amsterdam weer een stukje dichterbij.
Volgens wethouder Dijksma wordt er gewerkt aan een overkoepelende parkeervergunning voor elektrische deelauto's voor meerdere steden in NL. Dus ophalen in de ene stad en vrij achterlaten in de andere, zonder parkeerkosten voor de gebruiker. #Fetch pic.twitter.com/B39WxqFHBP
— ZERauto.nl (@zerautonl) January 10, 2019
Nog geen reacties