Familie Hyundai Ioniq nu compleet
Hyundai heeft het laatste familielid van de Ioniq-reeks gepresenteerd. Na de Ioniq Hybrid en Ioniq Plug-in onthult de Zuid-Koreaanse autobouwer nu de Ioniq Electric met een theoretische actieradius van meer dan 250 kilometer.
Voor het halen van 250 kilometer heeft de Hyundai Ioniq Electric een 28 kWh lithium-ion-polymeer-batterij. Vrijwel gelijk aan de Nissan Leaf 30 kWh die in theorie eveneens 250 kilometer moet kunnen halen. Op de officiële website van Nissan wordt overigens al een realistische actieradius van 125 tot 200 kilometer genoemd. Aangezien het bij de Ioniq Electric ook theoretische cijfers betreft, zal het rijbereik in de praktijk lager uitvallen dan de theoriewaarde. De Ioniq Electric wordt aangedreven door een 88 kW (120 pk) sterke elektromotor met een constante trekkracht van 295 Nm. De topsnelheid bedraagt 165 km/u.
1,6-liter Kappa GDi-benzinemotor
De Ioniq Hybrid en Ioniq Plug-in hebben beide een 1,6-liter Kappa GDi-benzinemotor met 77,2 kW (105 pk) gekoppeld aan een zestraps DCT-automaat met dubbele koppeling. In de Ioniq Hybrid wordt de krachtbron gekoppeld aan een elektromotor van 31,9 kW (43,5 pk) en 170 Nm waardoor het systeemvermogen uitkomt op 103.6 kW (141 pk) en 265 Nm trekkracht. Het model haalt een topsnelheid van 185 km/u en heeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 79 g/km.
Plug-in kan 50 kilometer rijden in EV-modus
De Ioniq Plug-in is dankzij een 8,9 kWh lithium-ion-polymeer batterij in staat ongeveer 50 kilometer elektrisch te rijden. De elektromotor produceert 45 kw (61 pk). De output van de elektromotor en de 1,6-liter Kappa GDi-benzinemotor bedraagt 103,6 kW (141 pk). De CO2-uitstoot komt uit op 32 g/km.
Uiterlijke verschillen beperkt
De uiterlijke verschillen tussen de drieling blijven beperkt. De Hybrid en Plug-in hebben beide blauwe accenten, terwijl de elektrische variant koperkleurige accenten heeft, als knipoog naar koperen draden waardoor elektriciteit stroomt. Bovendien heeft Hyundai de voorzijde van de Ioniq Electric dichtgemaakt, omdat de elektromotor geen luchtkoeling nodig heeft.
Hyundai start komende zomer de levering van de Ioniq. De hybride en elektrische versies komen eerst. De plug-in hybride volgt eindt 2016. Prijzen maakt Hyundai later bekend.
Nog geen reacties