EXCLUSIEF: Seat Minimó is concurrent van Renault Twizy
Volgens Seat de toekomst van stadse mobiliteit
Door De Redactie . |
Het concept van een volledig elektrische stadsauto met een 1+1-zitpositie is natuurlijk niet nieuw. Renault levert zo’n voertuig al jaren in de vorm van de Renault Twizy. Ook Seat ziet het idee van zo’n wendbare elektrische stadsauto wel zitten. Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona (25-28 februari) – waarbij AutoRAI.nl/ZERauto.nl exclusief aanwezig is – presenteert Seat deze Minimó. Het voertuig kwam geheel zelfstandig het podium oprijden.
Afmetingen Seat Minimó
De Seat Minimó is zoals gezegd een volledig elektrisch aangedreven vierwieler. De Minimó is bijna net zo compact als een motorfiets, net als die welbekende Twizy van Renault. De Seat Minimó is 2,5 meter lang en 1,24 meter breed. Hij is daarmee compact genoeg om te kunnen parkeren op plaatsen voor motorfietsen. In theorie is het zelfs mogelijk dat er twee Minimó’s zij aan zij kunnen rijden op één rijstrook.
Motorfietsachtige koplamp
Seat geeft de Minimó een zogeheten ‘naked’ design. Kenmerken zijn grote, vrijstaande 17-inch wielen, een SUV-achtige zit en een motorfietsachtige koplamp. Het design van de achterlichten is door de luchtvaart geïnspireerd. Seat heeft er ook vooral een praktische city cruiser van willen maken. De deuren zijn om die reden asymmetrisch en ze scharnieren zodanig dat ze zelfs in de meest krappe plekken te openen zijn. Saillant detail: de kleine deur voor de bestuurder (links) heeft ervoor gezorgd dat de glasoppervlakte vergroot kon worden. Dat komt het uitzicht van de inzittenden weer ten goede.
100+ kilometer
Seat kan niet vertellen hoe groot het accupakket van de elektrische Minimó is. Wel noemt de autofabrikant een actieradius: meer dan 100 kilometer. Dat zou voor korte stadsritten meer dan genoeg moeten zijn. Opladen is in theorie niet nodig. Het accupakket is namelijk eenvoudig – een kwestie van enkele seconden volgens Seat – te vervangen door een opgeladen accu. Dit zou met carsharing een kostenbesparing van wel 50 procent kunnen opleveren, omdat er geen kostbare laadtijd verloren gaat.
360-graden view
Seat heeft er duidelijk goed over nagedacht. Dat valt ook op als we het interieur beter onder de loep nemen. De bestuurder en passagier hebben in de 1+1-configuratie elk evenveel ruimte. Bovendien genieten beide personen van een 360-graden view rondom. Een fysieke stoel achterin heeft de Minimó niet. De zitplaats achterin is een integraal onderdeel van het interieur. Zonder passagier achterin kan de ‘zitplaats’ als opbergruimte worden gebruikt.
5G-technologie
Seat rust de Minimó uit met diverse connectiviteitsoplossingen voor privégebruikers en voor carsharingdoeleinden. Al die oplossingen zijn gebaseerd op 5G-technologie. Het centrale display achter het stuur is draadloos te verbinden met een smartphone, zodat de twee elkaar aanvullen. “Met de Google Assistent van Android Auto kan de persoon aan het stuur de ogen op de weg houden terwijl hij/zij voicecontrol gebruikt om diverse functies aan te sturen”, aldus Seat. “Het digitale platform staat bovendien open voor toekomstige ontwikkelingen. Zo is de Minimó klaar voor technologieën die Level 4 autonoom rijden mogelijk maken. Daarmee zou hij in staat zijn om zijn eigenaar of bestuurder op te pikken in plaats van omgekeerd.”
Stadse mobiliteit
Luca de Meo, President van Seat: “De auto-industrie past zich aan aan de manier waarop klanten individueel transport zien. Met de Minimó gaan we deze uitdaging aan met een combinatie van autonome rijtechnologie en een elektrische aandrijflijn. Zo geven we vorm aan de toekomst van stadse mobiliteit.”
Productiestadium
Seat kan nog niet keihard bevestigen of de Minimó in productie gaat. Kijkend naar de uitwerking van het studiemodel lijkt het wel zeer realistisch dat de Minimó het productiestadium haalt.
[url=https://fastpriligy.top/]priligy amazon[/url] The value of early treatment for the prevention of Lyme disease
Главные новости мира https://ua-vestnik.com и страны: политика, экономика, спорт, культура, технологии. Оперативная информация, аналитика и эксклюзивные материалы для тех, кто следит за событиями в реальном времени.
buy priligy in uae An off night in the field didn t help
It is a pitty that we won’t see these little cars on the road. They are great city cars. With the full doors it is a much better concept than the Renault Twizy.
It’s about time to stop producing these conceptcars. Produce it, bring it on the market.