EV-nieuws: waterstof, privélease en ’s werelds grootste vrachtwagen
Toyota, Volkswagen en Audi hebben deze week nieuwe waterstofauto’s onthuld. De stap naar serieproductie komt daarmee dichtbij. Hyundai was ze een jaar voor, maar de aankondigingen van Toyota en de Volkswagen Groep geven de waterstofstroming meer gewicht. En ook de Universiteit Twente meldt zich met een waterstofauto.
Keerpunt
Toyota spreekt van een keerpunt voor de auto-industrie en noemt de waterstofauto ‘Mirai’, wat zoveel betekent als ‘toekomst’. Volkswagen stelt nuchter vast dat er nog wel twee belangrijke voorwaarden zijn voor het succes van de waterstofauto: tankstations en duurzaam geproduceerde waterstof.
De Universiteit Twente werkt met een groot team aan een eigen waterstofauto voor de Shell Ecomarathon. Hij rijdt mee in de Urban Klasse en moet door de RDW zijn goedgekeurd.
Privélease
Dat wil allemaal niet zeggen dat er geen aandacht is voor elektrisch rijden. Natuur & Milieu breidt de campagne voor privélease van elektrische auto’s uit. Voorheen bestond het aanbod alleen uit een Nissan Leaf, nu zijn daar de Smart Fortwo Electric Drive, de Renault Zoe en BMW i3 bij gekomen. De eerste ronde leverde zo’n zestig leasecontracten op voor de Nissan. Voorlopig wil Natuur & Milieu de campagne tot en met februari houden. Maar de kans op velenging is aanzienlijk, want dat was vorige keer ook het geval. Maar goed, een beperkte looptijd zorgt nu eenmaal voor meer druk bij de klant
Dikke Russische uitsmijter
En dan een hele dikke Russische uitsmijter: ’s werelds grootste vrachtwagen rijdt nu elektrisch. De 360 ton zware Belaz heeft vier elektromotoren van elk 1.200 kW. Het gevaarte is 20 meter lang, 10 meter breed en 8 meter hoog. Hij rijdt in een Siberische mijn. De stroom komt van een 16-cilinder dieselaggregaat.
Nog geen reacties