Elektrische Renaults even in Nederland – over bereik, kosten en comfort
13 ontbrekende centimeters
Je wenst snel aan de nieuwe aandrijving, eigenlijk gedragen ze zich als elke andere auto. Verder zijn beide Renaults vergelijkbaar met de productieauto’s op diesel/benzine. Neem dat gerust letterlijk. De Fluence Z.E. is een omgebouwde versie van de benzineauto. De Z.E.-uitvoering die in de verkoop gaat wordt 13 centimeter langer. Dat stuk komt er aan de achterkant bij, zodat de kofferbak nog een redelijke inhoud heeft. Want een groot deel ervan wordt nu helemaal in beslag genomen door het accupakket dat verticaal in de auto is geplaatst ter hoogte van de achterwielen.
Accu wisselen?
Voor die opstelling hebben de Franse techneuten een goede reden: nu kan het pakket mechanisch worden gewisseld en past de auto bij de formule van Better Place dat accuwissels aanbiedt als alternatief voor het trage opladen. Overigens zullen de eerste Fluence’s nog niet kunnen wisselen, dat kan vanaf 2012. Tenminste, als er een wisselstation is (en een abonnement op de diensten). Er zou sprake zijn van 2 wisselstations in Amsterdam, maar het zijn vooral wensen. Ook de elektrische Renault ZOE die midden 2012 arriveert, krijgt zo’n verwisselbaar pakket.
Trekhaak
De Kangoo voelt een stuk stugger en reageert wat heftiger op gas loslaten door sterk af te remmen op de elektromotor. Het idee erachter is dat de motor dan maximaal stroom opwekt (tot 20 kW) als de auto beladen is. Het laadvermogen bedraagt 650 kilo en er is een volume van pakweg 3 kuub. Renault meldt dat er een trekhaak komt, zodat de Kangoo alles kan wat zijn dieselbroertje kan.
En het bereik?
Over het bereik is van alles te zeggen. De accu van 22 kWh levert 160 km op voor beide modellen (NEDC). De auto’s waarmee we reden melden een verbruik van 0,22 tot 0,25 kWh per kilometer. Dat betekent dat de ritjes langs en door Almere het bereik op maximaal 100 kilometer brengen. Deze cijfers maken in elk geval geen einde aan de bereiksdiscussie en het realiteitsgehalte van de bereikscijfers, al wisten medewerkers van Renault te vertellen dat hun collega’s al meer dan 200 kilometer hadden gereden zonder een hele trukendoos aan rijtechnieken. Allemaal lastig te beoordelen. De Fluence Z.E. had als testauto een accu van 11 kWh aan boord, en het is niet duidelijk of de ontbrekende 125 kilo aan accugewicht werden gecompenseerd.
Oplaadplaats reserveren
Ook de interactieve telematica met actuele informatie over bereik en bereikbare laadpunten ontbrak in de proefmodellen. Nou ja, als alliantiepartner Nissan erover beschikt, zal Renault het ook kunnen aanbieden. Het gaat om hetzelfde dynamische informatiesysteem dat bijvoorbeeld bereik en oplaadmogelijkheden op een kaart toont. In de toekomst kun je ook een tijdslot te reserveren voor het opladen. Want anders sta je mooi een paar uur te wachten tot je voorganger eindelijk z’n accu heeft bijgeladen (als de auto niet gewoon geparkeerd staat voor een dagje).
Stekkerbeveiliging
Interessant om te weten: de stekkers aan de zijde van de auto zijn niet zomaar los te trekken. Een elektromechanische beveiliging blokkeert de stekker als de deuren worden vergrendeld. Worden de deuren geopend, dan kan ook de stekker worden uitgenomen. Een simpele en effectief systeem om grappenmakers voor te zijn (en een excuus minder om niet naar je werk te gaan).
Wallbox kost extra
Renault levert de elektroauto’s met een walbox, zeg maar een speciaal oplaadpunt bij iemand thuis of op kantoor. Het opladen met een simpel geaard stekkertje is slechts toegestaan in uiterste noodgevallen. De wallbox wordt aangesloten op een aparte groep in de zekeringenkast en aanleg mag alleen door een erkend installateur. Renault meldt dat de prijzen nu tussen de 2.000 en 2.500 euro liggen voor een 3,7 kWh-wallbox maar hoopt dat het bedrag nog halveert voordat de eerste auto’s worden overhandigd aan de rijders.
Heel anders dan Nissan
Opvallend aan de beide Renaults is dat het Franse merk gekozen heeft om bestaande auto’s aan te passen voor elektrisch rijden. Partner Nissan ontwikkelde juist een heel nieuw model. Renault kiest wel voor verwisselbare accu’s, Nissan niet, ook al werkt de fabrikant wel mee aan een praktijktest in Tokyo. Renault kiest voor het leasen van de accu, Nissan verkoopt de accu samen met de auto. Volgens een van de ontwikkelaars gebeurt dat om gelijktijdig meer technieken en voertuigconcepten te testen. De ‘winnaar’ gaat door naar de volgende ronde.
Aantallen
Tijd voor de balans en wat rekenwerk. In oktober staan de auto’s bij geselecteerde dealers. En volgens Renault zijn er inmiddels enkele tientallen gereserveerd door particulieren en zo’n 200 door fleetowners/bedrijven. Het totale volume voor 2011 ligt rond de 400.
Prijzen en accufee
De prijs van de Fluence Z.E. bedraagt 26.180 euro incl BTW. Per maand komt daar een accufee van 79 euro bij (incl. BTW). De Kangoo staat voor 20.000 euro excl. BTW op de prijslijst en vergt een maandelijkse fee van 72 euro (excl. BTW). Overigens is de maandfee gekoppeld aan een maximum van 10.000 km voor de Fluence Z.E. en 15.000 km voor de Kangoo Z.E. Andere kilometrages betekenen andere prijzen.
Accufee: 1 cent/km
De klant rekent de accu eigenlijk af per gereden kilometer, en wel een bedrag van ongeveer 1 eurocent. Jaarlijks worden de meer of juist minder gereden kilometers met de klant verrekend. En bij verkoop van de auto moet de nieuwe eigenaar een verhuurcontract aangaan voor de accu. Interessant is dat de volgende eigenaar dus ook een bedrag per maand zal moeten betalen aan Renault om de auto te kunnen rijden – anderzijds zijn de risico’s over levensduur daarmee vermeden.
Alles bij elkaar…
4 jaar/40.000 km met een Fluence komt dus neer op 3.792 accueuro’s. Geredeneerd vanuit het kostenperspectief mag je de wallbox erbij optellen, goed voor 25 euro per maand, wat de extra maandkosten voor elektrisch rijden op ruim 100 euro brengt. Bij 10 cent/km voordeel voor energiekosten (elektrisch versus fossiel), rij je vanaf iets meer dan 1.000 km per maand breakeven. Maar dan ga je iets over de jaargrens van 10.000 km heen en moet je nog eens een paar tientjes bijbetalen. Oke, ook wegenbelasting en onderhoud kunnen we meenemen in het plaatje. Op beide punten is de ev in het voordeel.
En na 2011.
Begin 2012 brengt Renault de Twizy naar Nederland. Het is een elektrische tweezitter met oprijzen van minder dan 10 mille. Hij is leverbaar als brommer (45 km/u) en auto (75 km/u). Rond de zomer volgt de ZOE, de elektrische evenknie van de Twingo. Tot nu toe toont Renault een voorloper, maar de makers stellen dat de uiteindelijke productieversie weinig afwijkt. Ook deze rijdt 100% elektrisch en haalt 160 km op een accu van 22 kWh. Wat die gaat kosten? Zou het lukken voor minder dan 20.000 euro? Nog een heel jaar wachten…
Nog geen reacties