Elektrische Renault Twingo Z.E. is een feit
Renault Twingo Z.E.eind 2020 op de markt
Dit is hem dan: de volledig elektrische Renault Twingo Z.E. Hij is vanaf vanaf eind 2020 bij de Renault dealer te bezichtigen. De prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt. Dit kunnen we je nu al vertellen over de elektrische Renault Twingo Z.E.
Aanvulling
Na drie generaties (sinds 1992) en bijna vier miljoen verkochte exemplaren in 25 landen wereldwijd is de Twingo een nieuwe weg ingeslagen met de introductie van een volledig elektrische variant: de Twingo Z.E.. Volgens Renault vormt de Twingo Z.E. in Europa een mooie aanvulling op de Renault ZOE, waarmee het A- én B-segment bediend worden.
LG Chem
De Renault Twingo Z.E. is uitgerust met een 22 kWh lithium-ion batterij van LG Chem. Daarmee heeft de Twingo Z.E. dus een grotere batterij dan de Smart EQ Forfour (17,6 kWh). Een primeur voor Renault is het watergekoelde warmtemanagementsysteem voor de batterij om die op de ideale werktemperatuur te houden. De batterij is ingebed in een aluminium harnas voor zijdelingse crashbescherming.
Elektromotor
De elektromotor in de elektrische Twingo is gelijk aan die van de EQ Forfour levert 82 pk (60 kW) en een koppel van 160 Nm. De acceleratie vanuit stilstand naar 50 km/u duurt ongeveer vier seconden en de topsnelheid komt uit op 135 km/u.
Caméléon-lader
Dankzij de zogeheten Caméléon-lader wordt de batterij van de Twingo Z.E. altijd met het maximaal beschikbare vermogen opgeladen. Deze lader zet de wisselstroom (AC) van het laadpunt zelf om in gelijkstroom (DC). Bij een 22 kW-laadpunt is de batterij van de Twingo Z.E. in dertig minuten tot 80% op te laden.
Actieradius Renault Twingo Z.E.
De Twingo Z.E. heeft een gecombineerde WLTP-range van 180 kilometer. In de WLTP City-cyclus kom je volgens Renault ongeveer 250 kilometer ver. De gemiddelde woon-werkafstand in Europa bedraagt 30 kilometer. In de ‘Eco-modus’ is een gecombineerde WLTP-actieradius van 215 kilometer haalbaar.
Rijmodi
Er is keuze uit verschillende rijmodi. De B-modus – met drie niveaus – is een regeneratieve remfunctie. In de ‘zwaarste’ stand vertraagt de auto aanzienlijk als het stroompedaal wordt losgelaten. Zodanig zelfs, dat het reguliere rempedaal nauwelijks gebruikt hoeft te worden. Deze modus is volgens Renault ideaal voor in stadsverkeer. Tijdens het vertragen wordt energie geregenereerd en opgeslagen in de batterij voor een optimale actieradius. De ‘lichtste stand’ van de B-modus zorgt voor minimale vertraging bij het loslaten van het stroompedaal. Dat kan weer handig zijn op de snelweg.
Eenvoudig te herkennen
De 3,61 meter lange Twingo Z.E. is eenvoudig te herkennen aan de blauwe rand van de naafdop, een ‘Z.E. Electric’-badge op achterklep en B-stijl, blauwe striping over de flanken, blauwe details in bovenste voorgrille en een laadaansluiting (type 2) op de plek van de tankvulopening. De assemblage van de Twingo Z.E. vindt plaats in de Novo Mesto-fabriek in Slovenië. Daar bouwt en distribueert Renault alle modellen van de Twingo voor heel Europa.
Nog geen reacties