Eerste waterstoftaxi en auto als energiecentrale
Hyundai heeft na afloop van het Waterstofforum op 8 april in Rotterdam de eerste Hyundai’s ix35 Fuel Cell aan eindgebruikers afgeleverd. Hyundai verwacht dit jaar in Nederland 50 waterstofauto’s te gaan leveren. De auto’s hebben uiteenlopende doeleinden.
Naast Rijkswaterstaat hebben nu ook de TU Delft, Air Liquide, Linde Gas, de Rotterdamse Mobiliteit Centrale (taxi) en de gemeente Arnhem de Hyundai ix35 Fuel Cell in ontvangst genomen.
Taxi
Rotterdam krijgt als eerste Nederlandse stad een taxi die op waterstof rijdt. Volgens de Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) is het zelfs de eerste op het Europese vasteland. Taxichauffeur Kris Mohan meldt trots aan het Algemeen Dagblad: “Het voordeel is dat je geen lange wachttijd hebt bij het tanken. Nadeel is wel dat er nog maar twee plekken in Nederland zijn waar je waterstof kunt tanken: in Rhoon en Helmond.” Voor Mohan is dat echter geen probleem. “Ik rijd hier toch dagelijks rond.”
Auto als energiecentrale
Prof. Dr. Ad van Wijk van de TU Delft (Future Energy Systems) wil nog meer uit de Hyundai ix35 Fuel Cell halen. Van Wijk presenteerde tijdens het Waterstofforum het initiatief ‘The Car as a Powerplant’.
“In de toekomst kan een brandstofcelauto ook dienstdoen als energiecentrale voor huizen en kantoren”, zegt professor van Wijk. “Wij gebruiken onze Hyundai ix35 Fuel Cell voor het onderzoek in The Green Village van de TU Delft. Hiermee gaan onderzoekers het rendement en de werking van stroom leveren met brandstofcelauto’s verder onderzoeken.”
De prijs van de Hyundai ix35 Fuel Cell is 55.000 euro. Voor dat geld koop je ’s werelds eerste in serie geproduceerde auto met brandstofcel.
Nog geen reacties