Leven met een Renault ZOE 50 kWh – Dag 3
Is dit de elektrische auto voor iedereen?
Straks krijg je 4.000 euro subsidie als je een nieuwe, elektrische auto koopt. Renault geeft dat bedrag nu al als korting op de ZOE, tijdelijk. Voor 29.590 euro heb je ‘m nu met de grotere 50 kWh batterij. Is dit de elektrische auto voor iedereen, ook voor mensen die hem zelf aanschaffen? We sturen redacteur Wim Otten op pad met de ZOE. Die dagelijks voor werk minimaal 150 kilometer rijdt. Kan het? In diverse updates zetten we zijn dagelijkse ervaringen op een rij.
Bekleding van PET-flessen
Duurzaamheid gaat ver bij de Renault ZOE. Een voorbeeld: de stoelbekleding is gemaakt van oude PET-flessen. Die dingen waarin dus bijvoorbeeld cola of sinas heeft gezeten. Het is beige-grijs gekleurde stof. Ook delen van het dashboard, de portieren en de middenconsole zijn er mee bekleed. Het is gewoon een geinig om te zien en een leuk weetje. Belangrijker: de stof voelt best fijn en vooral zacht aan en doet in de verste verte niet denken aan het harde plastic van de flessen.
De vriendschap verdiept
Het is de derde dag van leven met de ZOE. De vriendschap verdiept. Ik krijg oog voor andere zaken, dan alleen actieradius. Zoals de bekleding en dat het instrumentarium in de schemering met ingeschakelde koplampen in een wat te donkere modus schiet. Vooral als de zon net achter de horizon vandaan komt. Met een schakelaar links is de helderheid van het beeld bij te stellen. Opgelost dus!
Actieradius volle batterij neemt af?
Ik ontdek dat ik inlever op de maximale actieradius. Na een nacht laden zit de batterij op 99% met een actieradius van 278 kilometer. De 329 van de eerste dag is niet meer te halen. Dat verschil kan toch echt niet in die ene procent zitten. Nee, het komt doordat ik de afgelopen twee dagen op de snelweg filevrij kon doorrijden. Het gemiddelde stroomverbruik stijgt dan, want je vertraagt immers niet en dus win je weinig energie terug. Het gemiddelde verbruik is inmiddels gestegen naar 16,1 kW/100 km.
Hoe snel gaat laden?
Ook het laden op normale 220 Volt stopcontacten is niet krachtig genoeg om een hoger gemiddelde snelheid en rijafstand te compenseren. Ik krijg de batterij gewoonweg niet meer helemaal vol. Ook omdat de laatste procenten gewoonweg veel tijd kosten. Het laadtempo vlakt af. Lithium-ion batterijen laden het snelst tussen 20 en 80 procent van hun capaciteit. Daaronder en daarboven neemt het tempo af.
Niet genoeg laadcapaciteit
Ik besluit op de terugweg van werk naar huis even een Fastned-snellaadstation te bezoeken. Om de batterij kort, gedurende een kwartier, even met 50 kW te laden om zo weer wat reserve op te bouwen voor het trage 220 Volt-laden thuis en op het werk. Maar… na het aankoppelen van de dikke kabel en het activeren van de lader met de laadpas, verschijnt de melding op de display van het station dat er niet genoeg laadvermogen is. Er staan twee andere auto’s snel te laden, dat klopt, maar het is toch wel gek dat dan het derde station niet meer genoeg elektriciteit krijgt.
Dingetje om rekening mee te houden
Ik wil de handdoek in de ring gooien, maar de rijder van een van de andere elektrische auto’s stopt het laden. Dus nog maar een keer proberen. En ja, het laadstation start nu wel. Toch wel een dingetje om rekening mee te houden, denk ik dan. Ook merkwaardig dat er laadplekken bestaan waar je kennelijk niet op drie laadpunten tegelijk met volle snelheid kunt laden. Een broodjes kaas en een kwartier verder heeft de Renault ZOE 15% capaciteit erbij en ongeveer 30 kilometer extra rijbereik.
Binnenkort update 4. Stay tuned!
Lees ook:
Leven met een Renault ZOE 50 kWh – Dag 1
Leven met een Renault ZOE 50 kWh – Dag 2
Nog geen reacties