Deze Renault Zoe begeeft zich op glad ijs
Elektrische hatchback maakt zich op voor rallykampioenschap
Door De Redactie . |
De Renault Zoe associeer je niet direct met een uitdagende rallyparcours. Toch gaat de elektrische hatchback de strijd aan in de Andros Trophy. Een ijzig kampioenschap dat zich vanaf 2019 volledig focust op elektrisch racen.
IJsracen
De Andros Trophy is niet bij iedereen bekend. Dat is zonde, want het Franse rallykampioenschap staat bol van de actie. Tijdens de winterperiode wordt er in zeven wintersportgebieden met herkenbare auto’s tegen elkaar geracet. Denk bijvoorbeeld aan de Audi A1, Renault Clio, Mini Cooper en Dacia Lodgy!
Spijkerbanden
Afgezien van het uiterlijk hebben de raceauto’s weinig gemeen met hun evenknieën in de showroom. Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande Dacia Lodgy. Het buizenframe, de middenmotor, vierwielaandrijving en -besturing en spijkerbanden verwacht je niet in een productiemodel.
Volledig elektrisch
Het kampioenschap maakt een radicale omslag. Vanaf het seizoen 2019-2020 mogen alleen auto’s met een elektrische aandrijflijn meedoen. Het team DA Racing toont als eerste zijn elektrische rallywapen. De vernieuwde Zoe is met behulp van Renault volledig uitgebouwd en aangepast.
Lees ook: Video: Alle hoogtepunten nieuwe Renault Zoe (2020)
-15 graden Celsius
Over de technische specificaties is nog niets bekend, maar reken erop dat de Zoe een flinke krachtkuur en thermische bescherming krijgt. Temperaturen tijdens de race dalen tot -15 graden Celsius en vinden vaak plaats op meer dan 2.000 meter hoogte.
Debuut op 7 december
Op 7 en 8 december 2019 start de Andros Trophy in het Franse Val-Thorens. Wij zijn benieuwd wat er naast de Renault Zoe nog meer aan de start verschijnt. Mogelijk een sportieve Mini Cooper SE, Peugeot e-208 of Opel Corsa-e? Wij wachten in ‘spanning’ af.
Nog geen reacties