Deze Mitsubishi PHEV heeft een gasturbine
Plug-in hybridetechniek van de toekomst?
Mitsubishi beleeft grote successen met de Outlander plug-in hybride en ziet veel kansen voor semi-elektrische aandrijftechniek in de toekomst. Met dit studiemodel worden de mogelijkheden onderzocht van een compleet nieuwe PHEV-aandrijflijn met een gasturbine in plaats van een conventionele benzinemotor.
Mitsubishi MI-Tech Concept
Deze buggy-achtige SUV van Mitsubishi zullen we niet in de showrooms terugzien. Het gaat hier vooral om de onderhuidse techniek waarmee het Japanse merk experimenteert.
Deze zogeheten Mitsubishi MI-Tech Concept heeft een plug-in hybride aandrijflijn met vier elektromotoren die de wielen aandrijven. De stroom wordt geleverd door een compacte batterij die wordt opgeladen door een generator. Normaal gesproken is dat een conventionele benzine- of dieselmotor, maar bij de MI-Tech is dat een gasturbine.
Het voordeel van de gasturbine is dat die opvallend krachtig is voor zijn bescheiden formaat. Het complete aandrijfsysteem kan hierdoor compacter en lichter gehouden worden, zonder in te leveren op het gebied van prestaties. En minder gewicht betekent minder energieverbruik. Bovendien is de turbine geschikt voor verschillende soorten brandstof, zoals benzine, diesel, kerosine of ethanol.
LEES OOK: Autotest – Mitsubishi Outlander PHEV (MY 2019)
4WD en augmented reality
Dankzij de toepassing van vier elektromotoren kunnen alle wielen afzonderlijk van elkaar worden aangedreven. En dat zorgt weer voor goede 4×4-eigenschappen in het terrein. Iets waar 4WD-specialist Mitsubishi al tig jaar bekend om staat. De linker en rechter wielen kunnen zelfs in tegengestelde richting van elkaar draaien, zodat de auto om z’n as kan draaien. Ideaal als je in een doodlopend straatje moet keren.
Een andere opvallende eigenschap van deze Mitsubishi MI-Tech Concept is de voorruit. Die fungeert ook als een groot scherm waarop over de gehele breedte allerlei informatie geprojecteerd wordt. Dat maakt een beeldscherm midden op het dashboard overbodig. Deze ‘augmented reality voorruit’ maakt gebruik van optische sensortechnologie. Mogelijk wordt deze technologie over enkele jaren al toegepast in productieauto’s.
LEES OOK: Primeur: Mitsubishi Outlander PHEV levert stroom aan kantoorpand
Nog geen reacties