Deze Mazda-prototypes rijden elektrisch!
Mazda e-TPV Electric Prototypes
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mazda onthult over enige tijd zijn eerste volledig elektrische auto, optioneel te voorzien van een range-extender (wankelmotor) voor extra rijbereik. Die technologie moet natuurlijk uitgebreid getest worden. Daarom ontwikkelde Mazda meerdere e-TPV Electric Prototypes. Media kon er al mee rijden in de omgeving van Oslo waardoor we al enkele cijfers te weten zijn gekomen.
Krachtige elektromotor, compacte batterij
De prototypes – feitelijk gewoon CX-30’s – zijn uitgerust met een 143 pk (105 kW) sterke elektromotor met een koppel van 265 Nm. Deze elektromotor haalt zijn energie uit een 35,5 kWh lithium-ion accupakket. Over de oplaadtijden is nog niets bekend. Mazda Maakt binnenkort de officiële cijfers bekend.
Waarom een kleine accu?
Over de batterij gesproken: die is met 35,5 kWh relatief compact. Dat komt omdat Mazda niet in grote batterijen gelooft. Zoals eerder onthuld op ZERauto.nl/AutoRAI.nl in een interview met Christian Schultze – Director Technology Research & Technical Regulation bij Motor Motor Europe – kiest Mazda voor kleinere accupakketten en eventueel een wankelmotor als range-extender.
Verkeerde kant
Schultze: “Het is natuurlijk heel opvallend dat er nu auto’s bestaan met een accupakket met een gewicht van soms wel 1.000 kilogram. In die auto’s rijdt voor 95 procent van de tijd slechts één persoon. Als we 1.000 kilogram aan batterij nodig hebben om één persoon van A naar B te brengen, dan gaat het naar mijn mening de verkeerde kant op. Daarnaast is er veel energie nodig om zo’n zware auto op tempo te brengen.”
Graphic
Mazda onderstreept die gedachte met bovenstaande graphic. Je ziet dat een batterijpakket van 35,5 kWh nagenoeg dezelfde CO2-impact heeft dan een Mazda 3 met benzinemotor. Een accupakket van 95 kWh is vele malen schadelijker.
Nog geen reacties