De Lightyear One komt steeds dichterbij
Het Nederlandse automerk presenteert nieuwe ontwikkelingen
Door De Redactie . |
Wie denkt dat elektrische auto’s alleen uit Amerika, Duitsland of Azië komen, heeft het mis. Sinds vorig jaar wordt in het Noord-Brabantse Helmond hard gewerkt aan een zonne-auto. Een wat? Ja, je leest het goed: een auto die op zonlicht rijdt.
Solar Challenge
Even een opfrisser over het merk Lightyear. Het automerk bestaat pas twee jaar en is opgericht door oud-studenten van de Technische Universiteit Eindhoven. Daar hadden zij veel succes met het Solar Team, dat drie keer de Solar Challenge in Australië wist te winnen.
Dat is een langeafstandsrace voor duurzame auto’s die dwars door Australië gaat. De overwinningen smaakte naar meer en vijf oud-studenten startten onder leiding van CEO Lex Hoefsloot het merk Lightyear.
Nooit meer een laadpaal
In juni 2017 presenteerde Lightyear voor het eerst zijn ideeën over een zonneauto voor consumenten. De Lightyear moet door middel van zonnepanelen op het dak zo’n 800 kilometer kunnen rijden op één acculading. Dankzij een batterij in de vloer van de auto en motoren in de wielen, moet de Lightyear One een elektrische revolutie worden. Nooit meer aan de laadpaal, zou dat echt kunnen?
Gerenommeerde partners
Ja, dat lijkt te kunnen. Op 13 december 2018 presenteerde Lightyear in een gloednieuwe fabriekshal in Helmond meer details van de One. In samenwerking met de gerenommeerde technische bureaus FEV en EDAG werkt het merk hard aan een aandrijflijn.
Een definitief prototype is dus nog niet klaar om te testen, maar Lightyear presenteert al wel het chassis. De specificaties houdt het merk nog even voor zichzelf, maar de One lijkt een flinke auto te worden. Het chassis heeft een lengte van vijf meter en daarmee zit de auto in het vaarwater van de Tesla Model X.
Italiaans design
Over het design wil Lightyear nog niks zeggen, maar een Italiaans ontwerpbureau tekende voor het ontwerp van de vijfdeurscoupé. Er bestaat al een designstudie, maar die houdt Lightyear angstvallig voor zichzelf. Alleen potentiële klanten hebben afgelopen september de auto mogen bekijken.
Het legt het Nederlanse merk geen windeieren, want er zijn al meer dan zeventig exemplaren verkocht. Ook Leaseplan – de grootste leasemaatschappij van Nederland – neemt een Lightyear op in zijn leasevloot. In de zomer van 2019 worden de eerste auto’s getest en in 2020 moet de eerste One de weg op.
LEES OOK: Wanneer mag je spreken over elektrisch rijden?
Nog geen reacties