achtergrondafbeelding
Toyota Prius Plug-in Hybrid

3 reacties

  1. Maarten schreef:

    Zet de Nissan Leaf ook maar bij het rijtje voorbeelden. Niet onbelangrijk gezien de historie, lijkt me.

  2. Peter schreef:

    Tja, het is natuurlijk een kwestie van definitie: een auto heet “elektrisch” als ie geen verbrandingsmotor aan boord heeft. Als er wel een verbrandingsmotor gemonteerd is, kan de auto milieu-onvriendelijke gassen uitstoten. Veelal heb je dan een kleinere accu en zul je in de praktijk de verbrandingsmotor toch regelmatig gebruiken (en niet alleen voor vakanties).

    Bij een “echte” elektrische auto zorgt alleen de elektriciteitscentrale voor de luchtvervuiling… tenzij het een kerncentrale is (maar dat mag nog niet hardop worden gezegd in Nederland). Gebruik je stroom uit een kolencentrale, dan veroorzaak je met je elektrische auto bijna dezelfde hoeveelheid vervuiling als wanneer je een dieseltje rijdt en zelfs meer dan met een moderne motor op lpg.
    De centrale productie van vervuiling is wel beter aan te pakken en minder storend dan stinkende verbrandingsmotoren in bijv. een binnenstad of woonwijk.

  3. Coen schreef:

    Ik wordt van dit artikel niet echt wijzer. Waarom zou je wel over elektrische kilometers mogen spreken als die elektriciteit uit het stopcontact komt, maar niet als er door regenereren elektriciteit opgewerkt wordt? Waarom is een waterstof auto (blijkbaar) wel volledig elektrisch, maar een auto met range extender (BMW i3, oude Opel Ampera) niet? Of als je met je GTE alleen maar op het batterijpakket rijdt en de verbrandingsmotor er alleen voor de vakanties op zit?


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen