Gereden: Citroën Ami One Concept – EXCLUSIEF
Mogelijk in 2020 in productie!
Door De Redactie . |
Citroën presenteerde in de zomer van 2019 twee conceptcars om zijn eeuwfeest te vieren: de 19_19 Concept en de uiterst compacte Ami One Concept. Die Ami One gaf een voorproefje van toekomstige stadsmobiliteit. Was het een éénmalige oefening? Of toch niet? We spreken met Jean-Arthur Madelaine-Advenier, Head of Interior Design, Color&Trim and User Interface. Maar we maken ook de eerste kilometers in deze bijzondere conceptcar van Citroën.
Toekomstige stadsmobiliteit
Op de Autosalon van Geneve trok Citroën afgelopen maart het doek van de Ami One Concept: een compacte elektrische stadsauto die desgewenst een onderdeel kan vormen van deelautoprojecten. Volgens het Franse merk een belangrijk onderdeel van toekomstige stadsmobiliteit. De Ami One rijdt volledig elektrisch en is slechts 2,50 meter lang, 1,50 meter breed en 1,50 meter hoog. De actieradius bedraagt – in theorie – 100 kilometer. Dat is volgens Citroën genoeg voor ritten in de stad.
Simplistisch interieur
Om de Ami One Concept bulletproof te maken voor openbaar gebruik is het interieur zeer simpel van opzet. Je hebt een rechthoekig stuurwiel, een klein digitaal instrumentencluster en een startknop. Een dashboard zoals je gewend bent is simpelweg niet aanwezig. In plaats daarvan zitten er zowel voor als achter in het interieur opbergvakken om een rugzak of koffer kwijt te kunnen.
De nieuwe Eend?
Ook de stoelen zijn eenvoudig vormgegeven en bestaan uit niet meer dan een zitkussen en een rugleuning met elastiek. Het is bijna verfrissend om te zien hoe simpel alles vormgegeven is. Het doet ons denken aan het interieur van de Citroën 2CV. Volgens Jean-Arthur Madelaine-Advenier, Head of Interior Design, Color&Trim and User Interface, is dat niet heel vreemd: “We hebben inderdaad inspiratie opgedaan bij de klassieke modellen van Citroën. We wilden de bedieningselementen zo simpel mogelijk maken en niet het interieur vol stoppen met touchscreens. Je smartphone heeft in principe alle benodigde functies om te kunnen autorijden. Ik denk dat we in de toekomst dan ook teruggrijpen op versimpelde dashboards. De smartphone-integratie wordt steeds belangrijker.”
Kosten laag houden
Niet alleen het interieur, maar ook het bouwprincipe grijpt volgens de ontwerper sterk terug op de Eend. “We willen de productiekosten zo laag mogelijk houden. Daarom zijn niet alleen de portieren, maar ook de voor- en achterkant volledig uitwisselbaar.”
Ami One 2020 in productie
Toch blijft het moeilijk voor te stellen dat we ons over tien jaar in dit soort auto’s voortbewegen. De Ami One Concept staat wat dat betreft dichter bij de realiteit, Toch? Madelaine-Advenier: “Er bestaat een mogelijkheid dat de Ami One Concept in 2020 in productie gaat. Of het daadwerkelijke model er net zo uitziet als de conceptcar is nog maar de vraag. In Frankrijk zou hij bijvoorbeeld als 45 km/u-versie op de markt kunnen verschijnen. Dan kunnen ook jongeren zonder rijbewijs erin rijden. Maar op dit moment onderzoeken we nog de mogelijkheden.”
Alles via de smartphone
Wil je met de Ami One rijden, dan ontgrendel je hem door met je smartphone de QR-code op het portier te scannen. Vervolgens leg je de smartphone op de inductielader boven het stuurwiel en via de speciale applicatie zie je alle benodigde informatie. Middels Mirrorlink projecteert de smartphone navigatie en aanverwante zaken op een head-up display.
Voorzichtig!
Klinkt simpel, maar rijd je er dan ook zo gemakkelijk mee weg? Nee, daarin merk je echt dat de Ami One een conceptcar is. Het rijden gebeurt uitsluitend onder begeleiding op een circuit. Ook het openen van de deur, het leunen op de armsteun en omgaan met de pedalen vraagt om een speciale benadering. Alles moet met de grootst mogelijk voorzichtigheid. Niet heel gek als je bedenkt dat dit een uniek exemplaar is dat miljoenen euro’s heeft gekost. Onderweg moet je daar maar niet al teveel over nadenken.
Verrassend makkelijk
De Ami One Concept rijdt eigenlijk verrassend makkelijk. Dankzij de compacte afmetingen en grote wielen stuurt hij vrij vlot. Het overzicht is prima, maar we moeten wel wennen aan de afstand tot de voorruit en het ontbreken van een dashboard. Er is alleen een demonstratiescherm aanwezig.
Snelheid? Geen idee
We hebben geen idee hoe hard we rijden. De elektromotor laat ondertussen duidelijk horen dat hij aanwezig is. Ach, daar moet je je niet aan storen, het is op zich al bijzonder dat een conceptcar daadwerkelijk kan rijden.
Levensvatbaar?
De Ami One Concept heeft levensvatbaarheid, dat is duidelijk. Maar zien we deze feloranje moderne 2CV volgend jaar in onze steden rondkarren? Wij wachten geduldig af en hopen op het beste.
Nog geen reacties